I de siste årene har vi kunnet lese en del artikler som fokuserer på hvordan vesten nå bygger opp en såkalt moderne politi- og militær stat. En god filosofisk artikkel om dette, skrevet av Giorgio Agamben, kan leses i Le Monde Diplomatique nr. 1 2014. Det siste jeg leste var om byen Schnöggersburg i Tyskland som ikke er en riktig by, men et militært treningsfelt utformet som en by, der Bundeswehr og andre EU-hærer skal trene seg på å slå ned folkelig opprør. http://steigan.no/2014/12/30/i-schnoggersburg-skal-eu-trene-pa-a-knuse-folkelige-oppror/ Tidligere har jeg lest artikler om hvordan Pentagon forbereder seg på den dagen de mener de må bruke militære styrker mot egne innbyggere. http://steigan.no/2013/06/18/elitene-frykter-oppror-og-revolusjon/. I avisen Ny Tid kunne vi nylig lese denne artikkelen om "Norges militarisering av sivilsamfunnet": http://www.nytid.no/norges-militarisering-av-sivilsamfunnet/
Det
alle disse artiklene viser er meget alvorlig, kanskje det verste
som kan skje oss. Det tilsier at de tradisjonelle maktkampene (vårt
samfunn baserer seg i stor grad på at ulike og motsetningsfylte
politiske interesser er i kamp med hverandre) absolutt kan tenkes å
eskaleres mot voldelige konflikter. For noen av oss har dette ligget
i kortene en stund i og med at det såkalte nyliberalistiske
samfunnet, og alt det innebærer, ikke synes å la seg stagge med
tradisjonelle politiske virkemidler. Dog, det er tradisjonelle
politiske virkemidler alle innenfor det etablerte fremdeles legger
sin lit til. Folk på høyresiden går sågar ut og refser
venstresiden for ikke å være slagkraftige nok.
Utviklingen
synes med andre ord å gå i en spesiell retning okke som - og
den synes å være villet. For meg vil det si at
utviklingen har rot i en fundamental tro på det Moderne
Prosjekt, vår vestlige ideologi, som skal manifesteres globalt.
Det handler ikke om ond vilje, men om en stor og ofte urokkelig
lojalitet til troen på at det vestlige og (såkalte) demokratiske
prosjekt er det beste vi har (i verden) og noensinne vil klare å
etablere. Denne troen kaller jeg for "den sekulære
fanatismen", og jeg er enig med dem som sier
at fremskrittsoptimismen synes å være dette verdslige
prosjektet sitt metafysiske overbygning. Troen på, og lojaliteten
til, det Moderne Prosjekt preger hele den vestlige styringselite,
dvs. alle som har maktposisjoner i politikk, media, kunst- og
næringsliv, helt uavhengig av politisk ståsted. Det er denne
tverrpolitiske omfavnelsen av det moderne prosjekt som utgjør rammen
for vårt konforme samfunn. Det er viljen og evnen til å tilpasse
seg, som gir suksess. Men nå vokser det altså frem en stadig større
motstand mot den tverrpolitiske styringseliten fra grasrota - og
artiklene over forteller oss altså at konfrontasjonen kan bli riktig
stygg og dramatisk.
Som nevnt, en del av oss har sett
dette komme en stund og der er en god del varsler og bekymring
ute på nett. At mange således oppfatter at vi har alvorlige
politiske problemer, må vi kunne slå fast. (men selvfølgelig; det
store flertall har mer enn nok med å holde sitt eget liv og levne på
et passe stabilt lykke-nivå, og har en mer eller (helst) mindre
bevisst tillit til systemet) Det som imidlertid er en stor mangelvare
er gode forklaringer på hvorfor det har blitt slik og videre; hva vi
kan gjøre med det, altså løsninger. Flere begynner da også å
peke på at nå har det vært nok prat, nå må vi samles om en
løsning.
Vi trenger altså et fokus. Det er ikke nok med opplyste varsler om både det ene og det andre (selv om det også er utrolig viktig!), vi må nå formulere løsning. For å komme frem til en løsning er det, slik jeg ser det, helt avgjørende å forstå hvorfor problemene har oppstått i utgangspunktet. Først og fremst må man ha inngående kjennskap til det Moderne Prosjekt - vår ideologi, men det er åpenbart ingen liten sak! Det handler om en dyp erkjennelse om hva det moderne prosjekt som ideologi faktisk innebærer og betyr. La meg, ad litt omvei, forsøke å forklare hva jeg mener.
De etablertes forklaringer
For
å ta de etablertes forklaring på problemene i dagens samfunn først;
(også de etablerte ser mørke skyer, det blir jo ikke
minst klart når de bygger øvelsesbyer alla den som bygges
i Schnöggersburg ) Høyresiden mener at staten har
sydd for mye puter under armene på folk, så deres løsning er enda
mer markedsliberalisme og en stat som i adskillig større grad legger
til rette for dette og i tilsvarende mindre grad drive med
sosiale velferdstiltak. Venstresiden, på sin side, lengter seg
tilbake til gamledager da det politiske engasjementet (fagforeninger
og oppslutning om statlige velferdsordninger) var stort og sterkt.
For å reetablere politisk engasjement må man ha en ide om hvorfor
det dabbet av. I følge venstresiden, som da forsøker å etablere
seg på nytt, skyldes det politiske lavmålet i dag, to ting:
Postmodernismen og Mont Pelin Society. MPS er en klikk med
frimarkedsøkonomer som siden 40-50 tallet har bedrevet stadig
sterkere propaganda for å fremme sine ekstreme markedsliberale
visjoner. Venstresiden forstår det slik at den markedsliberalistiske
propagandaen har kunnet vinne frem på grunn av innføringen av
postmodernismen.
Postmodernismens spørsmål og
alternative metodebruk førte til en oppløsning og
fragmentering som har gitt markedsliberalismens forførende
materielle budskap fritt spillerom. Veien tilbake til sterke
fagforeninger (som da er venstresidens løsning) går altså
gjennom skole, utdanning og vitenskap og en sterk gjeninnføring av
positivismen slik at postmodernistiske greier kan fjernes for godt.
Det
første som er verdt å merke seg, slik jeg ser det, er at de
etablertes forklaringer er veldig tradisjonelle; vi ser den eldgamle
debatten mellom marked og stat, mellom arbeider og arbeidsgiver
utspille seg i full blomst. For det andre er det verdt, og også
svært interessant, å merke seg at venstresiden fokuserer
tungt på kunnskap og tenkning. (Høyre har ingen innvendinger.
Skolesystemet er intet mindre enn utformet for å fremme
kapitalismen, med sin produksjon av eliter, hierarkier og
verdslige, positivistiske tenkning) De mener, som
sagt, at innføringen av postmodernismen i
vitenskapen først førte til en oppløsning og fragmentering av det
vitenskapelige innhold og metode, som i sin tur har
forplantet seg til samfunnet for øvrig.
Vi
lever i mangfoldets tidsalder - noe som i dag fortoner seg som
oppløsning og fragmentering. I en slik situasjon er kunnskap, vårt
forhold til kunnskap, fundamentalt viktig. Av en eller annen grunn
tror de etablerte at bare postmodernismen og dens eksperimentelle
metoder ikke hadde kommet på banen, så hadde vi
unngått fragmenteringen. For det første overser de totalt alle
de andre forholdene; tv, global mobilitet og internett,
betydning for mangfold. For det andre faller det dem ikke inn en gang
at det behøver ikke være mangfoldet det er noe galt med, men at det
tvert om er tenkningen vi har til rådighet for å håndtere det som
er fullstendig ubrukelig. Punkt to henger sammen med det siste
og avgjørende punktet; de innser ikke at det er vår
internaliserte sekulære tenkning som er årsak til at konfliktene nå
eskalerer. Som Albert Einstein sa: Vi kan ikke løse problemene
med sammen type tenkning som skapte dem."
På
grunn av disse manglende erkjennelsene har vi de siste ti
årene kunnet lese mange artikler der venstre-intellektuelle
taler varmt for gjeninnføring av det positivistiske vitenskapsideal.
I tillegg faller det vi kan spore av motstand mot new public
management, tellekant systemer og standardtesting på hard jord.
Ikke uten grunn. Det er alt sammen tiltak for å effektivisere
og målstyre kunnskap og tradisjonell læring og tenkning. De
etablerte synes ikke å se noe egentlig problem med det hele, man må
liksom bare ikke overdrive... En liten digresjon, dog svært
relevant; det er på grunn av denne manglende erkjennelsen
at venstreradikale skyter så hardt mot alt som lukter
alternativt og hvorfor de mer moderate (for eksempel
Klassekampen) er nøye med å skille vitenskap (Vassnes sin
vitenspalte som uke etter uke, år etter år, intet mindre
enn dyrker evolusjonspsykologisk og positivistisk vitenskap) fra
kunst og litteratur - og religion for den sakens skyld. Begge deler
(åndelighet og rasjonalitet) er viktig, men det må holdes
strengt adskilt.
Dette
skillet mellom rasjonalitet og åndelighet oppfatter
jeg som Det Moderne Prosjekts primære motsetning, og største
svakhet. Motsetningen ble etablert i opplysningstiden, ble forsterket
med innføring av allmueskolen (i Norge i 1739) og kan i dag
sies å være internalisert, hvilket vil si at vi nå har fått et
rent sekulært samfunn. Kunst, litteratur og religion er fint,
fortiden veldig fint, så lenge det er noe man driver med på siden.
Tenkningen som ligger til grunn for kunstnerisk og religiøs
utfoldelse må forbeholdes nettopp kunst og religion. Innenfor
politikken må man passe på å være strengt rasjonelle og anvende
vitenskapens stringente metode. Dette høres veldig rimelig ut i
manges ører. Hva er galt med å være rasjonell angående spørsmål
som angår samfunn og utvikling? Man kan jo henvende seg til kunst,
litteratur og religion når man får behov for å meditere litt, til
å heve blikket. Når man så vender tilbake til samfunnsspørsmål
etter slike overskridende øyeblikk vil det være med en evne til å
se disse i et litt større perspektiv. Høres unektelig tilforlatelig
ut, problemet er bare at vi fra aller første skoledag blir drillet i
stringent rasjonell tenkning, det er den som premieres med ros
og karakterer. Det betyr at vi aldri lærer, aldri har
lært!, hvordan koble fakta med perspektivtenkning. Kunst og
religion kan i dag sågar betegnes som vitenskapens avarter -
kunst og religion har blitt underlagt vitenskapen. Det har
blitt store fag på Universitetene.
Dette er, slik
jeg klart forstår det, selve kjernen i dagens problemer.
Gjennom mange generasjoner har vi nå utviklet et rent
sekulært, detaljfokusert og profesjonsorientert, samfunn.
Jeg snakker om et internalisert paradigme. Det betyr at den sekulære
tenkningen har blitt vår mentalitet. Når ting setter seg i
mentaliteten er det svært vanskelig å gjøre noe med det. Ikke
umulig, men svært vanskelig. Når vi snakker om en internalisert
mentalitet gir det utslag på alt vi omgir oss med; den setter seg
i institusjoner, holdninger og verdier.
Når
de etablerte så legger sine årsaksforklaringer (postmodernismen og
MPS) på noe som skjedde for en generasjon eller to siden, er
det ikke rart at løsningene disse gav ikke har gitt ønsket
virkning. Således bygger man nå øvelsesbyer for knusing av
opposisjon isteden. Vold blir løsningen, hvilket man vel må
innse er den ultimate falitt-erklæring...
Etablering av nye motsetninger.
Et annet, og vel så viktig poeng å være klar over, er at den vitenskapelige tenkningen i seg selv baserer seg på motsetninger. Tenkningen opprettholder således den falske motsetningen mellom åndelighet og rasjonalitet - og mange andre falske motsetninger. Vårt samfunnssystem fungerer i henhold til motsetninger - særlig de motsetningsparene vi finner i parlamentarismen og i kapitalismen som bærende samfunnsinstitusjoner, men også i det som har blitt til 'evige politiske problemstillinger' som forholdet mellom mann og kvinne, godt og ondt, kultur og biologi, individ og kollektiv. Tenker man seg om vil man se at disse motsetningene ligger som basis for de aller fleste politiske spørsmål vi i lang tid har balet med og gjør det stadig.
I
relasjon til den forestående konflikten anviste artikler
innledningsvis skisserer, snakker vi om det som kan synes som en
ny motsetning - en motsetning mellom "de etablerte" og "de
utenforstående" (de som faller utenfor systemet). Problemet er
at "de utenforstående" ikke har noen politisk
tilhørighet.
De etablerte preges av et system som har
utradert en funksjonell venstreside. Slik vi også ser begynnelsen på
en utradering av det feminine prinsipp
(se; http://ckfadum.blogspot.no/2012/11/kjnn-i-arketypiskforstand-feminismen.html) og
en autentisk kollektiv solidaritet
(se; http://ckfadum.blogspot.no/2013/07/sin-egen-lykkes-smed-i-mangfoldets.html). Når
det gjelder utraderingen av en funksjonell venstreside, fortoner
denne type utradering seg som en overskridelse av motsetninger, men
det er snarere slik at vi isteden blir mer konforme. Vi snakker med
andre ord ikke om
at det skjer en genuin overskridelse av motsetninger, hvilket
virkelig burde være ønsket.
Hvor det hele vil ende hvis
denne utviklingen får fortsette, synes jeg den radige fremveksten av
den transhumanistiske ideologien gir oss et ganske godt bilde på.
Jeg er redd vi snakker om en av-åndet og rent ut sagt
menneskefiendtlig verden. Så.. Alvorlig. Det er jo ikke helt
uten grunn at jeg stadig gidder å engasjere meg.. (se
gjerne; http://ckfadum.blogspot.no/2014/03/reservasjonsrett-og-menneskeverd.html )
Utgangspunktet
for problemene i vårt samfunn ligger altså i vår tenkning, slik
jeg i alle fall klart forstår det. Den sekulære,
vitenskapelige tenkningen er nå internalisert i alt og alle og
utgjør både fundamentet og limet til vårt konforme
samfunn. Den internaliserte, sekulære, positivistiske
tenkningen gir dårlig persepsjon, etablerer stadig motsetninger, den
mangler forståelse for språkets føringer, den gir unødvendige
konfrontasjoner og aggressive trossystemer. Som om ikke det er nok;
den største faren er likevel den påfølgende arrogansen,
tilfredsheten og mulighetene tenkningen gir til nettopp å forsvare
arrogansen og tilfredsstillelsen. Skole- og utdanningssystemet synes
derfor å være det klart riktige sted å legge fokus hvis vi søker
etter løsning, det er der vi lærer å tenke. For mange er det
kanskje ikke riktig så kult med skole, omsorg og små barn.. Penger,
maktkamper og krig og slikt er mye mer spennende... Men altså..
Fokus
på skole gir ingen quic fix, men det er det vel også helt urimelig
å ønske seg.
"Education is the most important "social question" in the world. The School-question is a life question."
Max Stirner i boken "The false principle of our education".
Gåte:
Hva er fellesnevneren til kapitalismen, parlamentarismen og skolesystemet?
Klarer du å svare hva og på hvilken måte, har du klart å gjennomskue vår ideologi :-)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar