Mange
er opprørt over det som skjedde i Paris. Mange er engasjert.
Det er bra. Om det som skjedde i Paris egentlig har noe med
ytringsfrihet å gjøre, er imidlertid et spørsmål vel verdt å
stille seg.
Umiddelbart
knytter mange drapene i Paris til spørsmålet om ytringsfrihet.
"Terroristene vil undergrave vår ytringsfrihet." Og
folket samler seg og roper et rungende "Je suis
Charlie". Engasjementet og oppslutningen omkring
ytringsfrihet er fantastisk! Det er som om vi faktisk forstår
hvor viktig den er, hvor sårbar den er og hvor viktig det er å
forsvare den.
Ytringsfrihet
handler om å leve i et samfunn der man har friheten til å ytre
sine tanker og meninger. Tenke seg til å leve i et samfunn der
man ikke skulle få lov til å si hva man tenker og føler?! Hva hvis
vi levde i et samfunn der vi ofte, eller av og til, opplevde at vi
rett og slett ikke kunne si det vi egentlig mener? Det ville være
grusomt! Man kunne rett og slett kalle det en voldtekt
på sjelen, en dyp krenkelse av kjernen i vårt egenverd.
Men
er ytringsfriheten virkelig sårbar i vårt samfunn? Skulle det
virkelig være nødvendig å forsvare ytringsfriheten i vårt land? I
vesten? In the lands of the free?
Hvis man
anser terrorangrepet som et reelt angrep på ytringsfriheten, vil
ikke det da egentlig tilsi at man frykter at (ekstreme)
muslimer i realiteten har det i sin makt å ta den fra oss? Sagt på
en annen måte er det gjentagne argumentet vi stadig hører i
disse dager, om at terror skaper en frykt som kan hemme oss i vår
utfoldelse. Vi kan kanskje til syvende og sist bli så hemmet alle
sammen at vi gjennom frykten faktisk vil underlegge oss muslimenes
regler. En viss mann hevdet ganske nylig at vesten var i
ferd med å bli underlagt muslimene... Tror vi at han hadde rett?
Hvis det
ikke er frykten for at (ekstreme) muslimer skal ta fra oss
ytringsfriheten (og andre friheter), hva er det da? For noe er det
åpenbart. Kanskje er det noen tendenser og trekk i tiden som
ligger litt dypere enn vi orker og makter å ta inn over oss?
Kanskje snakker vi om en frykt som ligger og ulmer i
underbevisstheten og som vi ikke riktig klarer å gripe fatt i, sette
ord på? Og isteden for å ta tak i dette underliggende så finner vi
syndebukker andre steder? Skylder på andre, så å si, isteden?
Vi
vet alle at vi kan ikke si høyt alt vi tenker til enhver tid. De
fleste av oss er faktisk veldig gode på å tenke oss nøye om før
vi sier noe vi senere vil angre på. Vi vil ikke såre, vi vil ikke
krenke (i alle fall ikke de fleste av oss), vi vil ikke dumme oss ut,
vi vil helst ikke være for engasjerte/for ivrige - det er ikke
særlig kult. Vi vil helst ikke si noe om ting vi ikke har så veldig
mye greie på - som andre mennesker/eksperter i alle fall kan så mye
mer om.
(se; http://nrk.no/norge/ny-studie_-_-vi-tor-ikke-ytre-upopulaere-meninger-1.12048342) For
mange er det også slik at man har forpliktelser og lojaliteter.
Mange føler at man på grunn av jobben og profesjonelt omdømme må
avstå fra å profilere seg politisk. Det kan skade kundeforhold og
det kan skade relasjonen til sjef og kolleger. Mange er derfor flinke
til å skille mellom sitt offentlige og sitt private liv.
Men
skulle man være hemmet av ett eller flere av forholdene over og
likevel ha mye på hjertet, så finnes det råd. Man kan
være anonym. Og dem er det mange av. Har man ytringsfrihet
når man føler at man må være anonym for å si det man mener?
Ja, for så vidt, meningen blir jo publisert. Om den har noen
særlig vekt og betydning er derimot heller tvilsomt.
Man
kan med andre ord lett tenke seg et samfunn som gir grobunn for en
frykt i underbevisstheten. En frykt som bunner i fremveksten av det
som kalles et overvåkingssamfunn. Man bør spørre hva Snowdens
avsløringer og det stadige påtrykket i media for å
legitimere ytterligere overvåking, i bunn og grunn betyr. Hva
er ytringsfriheten egentlig verdt om du vet at du til alle tider vil
bli vurdert av makten ut fra hva du mener og kommuniserer på nett,
være seg i forhold til linker du trykker deg inn på, hva du kjøper
eller hva du skriver, selv i private mailer. Det er vel ikke helt
urimelig å tenke seg at dette lett og fort kan resultere i en
bevisst, helst ubevisst, selvsensurering i enda større grad en den
vi i dag gir oss selv. Selvsensuren kan fort bli et
internalisert normalmodus. Mange mener at utbredt
selvsensureringen allerede er et faktum.
Det er
selvfølgelig også viktig, når vi snakker om ytringsfrihet, å
stille spørsmålet om storsamfunnet faktisk gir oss ytringsfrihet.
At vi stadig har hatt debatt om ytringsfrihet de siste ti-femten
årene tilsier at det finnes betydelige uklarheter og uenigheter i så
henseende, uklarheter og uenigheter som har kulminert i en
gedigen infostrøm den siste uken. Min klare oppfatning er
at vi i vesten virkelig blir gitt en utstrakt og særdeles
romslig ytringsfrihet. Det vestlige samfunn har tatt Jurgen Habermas
på ordet og gjort det han ba om da han bekymret seg over et svekket
sivilsamfunn, nemlig å åpne for mange arenaer der folk kan uttrykke
sine meninger. Med internet, og alle arenaene der som man kan utfolde
seg på, har det definitivt blitt slik at enhver som klarer å
skrive en setning eller to, alltids vil kunne finne en arena for
å fremme sitt synspunkt. Det eneste vi egentlig ikke kan ytre, er
drapstrusler, og det synes jeg da også er helt rimelig.
Problemet
er ikke, i alle fall foreløpig, at storsamfunnet lager lover og
regler som hemmer vår ytringsfrihet. (Det trenger de ikke fordi alle
barna har blitt så flinke til å utøve selvsensur og å kontrollere
seg selv).
Problemet
er, dessverre, at vi utviser store begrensninger i forhold
til hva det er vi faktisk er villige til å lytte til, hva vi er
i stand til å lytte til – hva vi er i stand til å forstå. Ikke
så mye vil noen av oss hevde, fordi vi lever og virker
innenfor et hegemoni vi ikke evner å se utenifra. Vi kan altså
kommunisere og debattere til fanden tar oss, men det hjelper ikke så
mye hvis vi sitter spikret i et konformt samfunn der et
overveldende flertall sitter fast i en bestemt og fundamental
virkelighetsforståelse man ikke evner å se utenifra. (For
utdypning, se
«Hvor aktuell er Jurgen Habermas i dag?)
Hvis det ikke
var et angrep på ytringsfriheten terrorangrepet handlet om, hva
handlet det da om?
Jeg
vil mene at først og fremst er nyttig å se terrorangrepet i
sammenheng med den, etter hvert, lange rekken av terrorangrep som har
blitt utført i stadig hyppigere grad de siste femten årene på
vestlig orienterte samfunn. Det mange av oss kan enes om er at
menneskene som har utført disse terrorangrepene tilhører
alle det vi i vesten kaller fanatiske muslimer - de er ekstremister.
At de tilhører en gruppe det i såpass stor grad er mulig å navngi
og gjenkjenne kan også tilsi at det antagelig eksisterer en
fellesnevner mellom alle terrorangrepene vi har sett siden 9/11. Jeg
mener det finnes en slik fellesnevner, og videre at den består av to
deler: de hater det de oppfatter som et vestlig dekadent samfunn
og de vil slå tilbake mot alle bombetoktene vesten har utført
i deres hjemland. Disse to forholdene henger sammen, og er
gjensidig forsterkende.
Vi
kan velge å avfeie den stadig økende terrortrusselen som noe som
blir utført av en stadig voksende gruppe med klin gærne fanatikere
(rekruttert både her og der), eller vi kan forsøke å forstå hva
deres voldsomt aggressive handlinger bunner i. I denne sammenheng er
det verdt å huske på at ABB ble erklært tilregnelig. Det
betyr at vi kan ikke bare avskrive terrorhandlinger som noe sykt
(selv om det er det også), men at det faktisk ligger politikk og
ideologi bak. Terror (krigshandlinger) er altså, i henhold til
vår domstol, også å regne for en ideologisk/politisk krig. Hvis vi
ønsker å forstå terroristens ideologiske krigføring må vi for
det første forstå hva deres ideologi går ut på og for det
andre og minst like viktig, må vi forsøke å forstå hvilken
ideologi de selv mener at de går til krig i mot.
Dette
er spørsmål av avgjørende betydning - og vanskelig å svare på
fordi vi har en sterk tendens til å forstå andre kulturer og deres
virkelighetsoppfatning ut ifra vår egen forståelseshorisont. Hva en
forståelseshorisont faktisk består av, og betydningen av denne, er
en av de dypeste vitenskapsteoretiske problemstillingene vi kan
befatte oss med. Det er med andre ord ikke på langt nær
så enkelt som vi kanskje skulle tro å forstå andre kulturer
på en objektiv og nøytral måte - mange mener sågar at det ikke er
mulig på grunn av fordommene vi alle har. Fordommer er faktisk
en forutsetning for at noe overhode kan bli forstått, samtidig som
de umuliggjør et nøytralt utgangspunkt for å forstå.
Ikke
dermed sagt at det ikke er verdt å prøve å forstå, og at man
sågar kan klare å oppnå en høy grad av en type forståelse
som er lite preget av egne fordommer. Men for å klare det må
man først forstå seg selv og sine egne fordommer. Det er, som
sagt, en forutsetning for i det hele tatt å kunne begynne
å forstå andre. Man må altså alltid begynne med seg selv, og
det er en omfattende oppgave: Forståelseshorisonten er
totaliteten av alle en persons (nasjons) oppfatninger og holdninger,
bevisste og ubevisste. Man må ikke bare kjenne til de bevisste og
ubevisste oppfatninger og holdninger, man må i tillegg forsøke å
forstå hvor disse oppfatningene og holdningene kommer fra.
Min
forståelseshorisont er blant annet klart preget av ideen som sier at
konflikter som oftest har to sider. Dess mer alvorlig og voldlig
konflikten blir, jo tydeligere blir nettopp det. Det tilsier at
motsetningene er sterke og at ingen av partene er villige til å
rokke ved egen forståelseshorisont.
Å
havne i konflikter er høyst menneskelig, naturlig og sunt. Det
er bare på den måten at vi kan få utfordret egne fordommer og
således modnes som menneske. Ikke dermed sagt at alt
må ende i enighet, at det alltid er mulig å oppnå harmonisk
forening og evig lykke. Av og til er motsetningen for stor til at vi
kan klare å takle den, vi er ikke modne for utfordringen. Kommer man
i den situasjonen har man to valg. Man kan tvinge sin mening på den
andre, med makt om så skal være. Eller man kan la ting hvile,
gjerne ved å opprette avstand for en kortere eller lengre periode.
I
verdens konflikter i dag finnes det ingen avstand mellom partene.
Forholdet er tett, nært, akutt og eksplosivt. Ingen av partene er
altså villige til verken å vurdere sin egen forståelseshorisont
eller å la sakene bero.
Min
påstand er altså at Norge og Vesten er delaktige i konfliktene som
pågår i verden i dag. I og med at konfliktene har blitt voldelige
med bruk av droner og terrorangrep, forteller det altså meg at
konflikten er fastlåst fordi ingen av partene er villige til å ta
et skritt tilbake å revurdere sin egen forståelseshorisont. Som
part i en konflikt kan vi ikke bare forlange at den andre skal ta et
slikt skritt, vi må også være villige til å ta det selv.
Å
skulle vurdere vår egen kollektive forståelseshorisont betyr at vi
må begynne med å utøve det som kalles systemkritikk. Sist vi
gjorde det i Vesten, var for ca. fire hundre år siden da vi beveget
oss fra et føydalsamfunn og over til et parlamentarisk
samfunn. Omtrent på samme tid skjedde to andre, og vel så
viktige, endringer. Vi fikk overgangen fra et agrar (jordbruk)
samfunn til et kapitalistisk industrisamfunn og vi gikk inn det som
kalles opplysningstiden. Disse forholdene la rammene for det som
utgjør det samfunnet vi lever i, i dag. Dette samfunnet betegnes som
"Det Moderne Prosjekt". Delene i det moderne prosjekt
henger sammen og utgjør en helhet - en ideologisk helhet.
Å
drive med systemkritikk handler ikke om å kritisere deler av
systemet. Det gjør vi hele tiden! Systemkritikk krever evnen
til å se hvordan de ulike delene i systemet henger sammen og hvordan
de utgjør en helhet.
Det
er dessverre slik at svært få befatter seg med å forstå denne
helheten.
Man tar heller ting som de er, for gitt. Vi oppholder oss i våre
profesjoner og stort sett overførte livssyn og tradisjoner
innen vårt eget miljø. De som sitter i styre og stell har
nok begreper om hva denne helheten/vårt system består av,
men - og det er problemet! - evner ikke å se svakhetene
med det. Der eksisterer med andre ord betydelige blindspots i forhold
til hva vårt eget system faktisk består av. Med
blindspots mener jeg at der er forhold i vårt samfunn man rett og
slett ikke er i stand til å få øye på. Jeg er med andre ord ikke
en av dem som vil kalle vestens ledere i dag for hyklere. Jeg
tror de aller fleste gjør så godt de kan, bortsett fra at de i
sitt virke velger bort det aller viktigste; å prioritere
refleksjon og dybdetenkning, hvilket jo selvfølgelig blir stadig
vanskeligere når man pålegger seg selv og samfunnet stadig
større effektivitetskrav. De velger isteden det de har blitt
oppdratt på skolen til å gjøre; tilpasse seg systemet, og i
lojal og blind systemtro utføre sin utdelte rolle i
det.
Bevissthet
er nært knyttet til tenkning. Hvor lærer vi å tenke? I all
hovedsak på skole og Universitet. Men for å få til endring av
skole og utdanning, må vi som er voksne først forstå hvor viktig
skole og utdanning faktisk er innenfor vårt hegemoni/ideologi,
hvordan tenkningen vi lærer der er en sentral del av vår sekulære
ideologi og i sterk grad bidrar til å opprettholde systemet. Så
det beste vi voksne foreløpig kan gjøre er derfor å begynne å
spørre; Hva og hvem er Vesten? Hva består vår ideologi av? Vi
bør altså begynne med å utvise evnen til å analysere oss
selv for en gangs skyld - altså begynne å utøve systemkritikk. At
vi ikke evner å føre reell systemkritikk i dag tilsier at vi
lever i en illusjon som ikke griper virkeligheten slik den er - intet
mindre. Således vil mange alltid måtte føle, mer eller mindre
bevisst, at noe skurrer ubehagelig når etablissementet snakker
om grunnleggende menneskerettigheter som toleranse, likeverd og
ytringsfrihet. Antagelig skurrer det ubehagelig i
etablissementets egne ører innimellom også. Malplasserte
opprop plassert innenfor hegemoniets rammer, vil fortsette å komme
uten at det gjør oss det spor klokere, eller at konfliktene
blir det grann mindre. Tvert om, de synes klart å eskalerer.
_
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
_ _ _ _ _ _ _
I
denne videoen snakker Hanne Nabintu Hærland om hvor viktig det
er å forstå vår egen
samtid: http://www.hannenabintuherland.com/culture/tv-program-hanne-nabintu-herland-om-mediakrig-og-vestlig-propaganda-presentert-som-fakta/
I
boken "Ideologi er noget bras" utgitt av det danske
forlaget Taschenspiel, blir disse ordene formulert for å
forklare ideologiens grep på oss i dag: (boken kan lastes ned
gratis på nett, og anbefales på det
varmeste: http://www.centerforvildanalyse.dk/taschenspiel/ideologi-er-noget-bras/
"Hvad
hele forestillingen om en post-ideologisk tidsalder dækker over, er
dog naturligvis, at den er den mest ideologiske forestilling, man kan
have. Den slovenske filosof Slavoj Žižek har igennem de sidste godt
20 år analyseret og demonstreret denne hyperideologiske
”postideologiske” tilstand, og for ham er ideologi ikke først og
fremmest et sæt af principper, som man forsøger at overbevise sine
medborgere om, eller en utopisk
drømmeverden, som man med vold og magt forsøger at tvinge igennem.
Den er snarere selve den ramme for vores politiske beslutninger og
adfærd, som vi stiltiende accepterer, for at få fred til at leve
vores liv og tilbringe tid med vores familier, uden at skulle tage
stilling til alle verdens fortrædeligheder og problemer.
Ideologi
virker i virkeligheden bedst, når vi ikke er bevidste om den, eller
når vi kan få lov til at tilslutte os den, samtidig med at vi lader
som om, vi ikke gør. Vi kan f.eks. forestille os at være frie og
moralske væsner, der sagtens (personligt) kan være uenige med
regeringen eller gå ind for en klimavenlig omstilling til grøn
energi, så længe det ikke for alvor påvirker vore egne liv.
Kritikken er gratis, så længe det ikke for alvor koster os noget,
og vi kan altid undskylde vores egen manglende radikale handling med
de forhindringer, som er stillet op for, at ordentlige mennesker kan
gøre det rigtige. (Det er regeringens, de riges, de fattiges, de
arbejdsløses, indvandrernes skyld). På det bevidste plan kan vi
således være meget kritiske og hævde, at der er alt muligt galt
med det bestående, samtidig med, at vi i virkeligheden godt ved, at
der ikke rigtig er noget alternativ, som vi for alvor kan bakke op
om. Gennem denne kritiske manøvre får vi netop lov til at bevare
den samfundsmodel, der aktuelt giver os, de heldige, vestlige borgere
i de midterste/øverste socialklasser, et relativt godt liv.
For
Žižek er ideologi derfor ikke de ideer, vi går rundt og taler om
og proklamerer, men den ubevidste tilslutning til det faktisk
eksisterende, som vi praktiserer. Ideologi er ikke at have en bevidst
plan og tro på, at ”samfundet (det perfekte samfund) er muligt”
– at der er en virkeliggørelse eller indfrielse af alle vore evner
og aspirationer på den anden side, men at leve som om, man tror på,
at Denne virkeliggørelse allerede er realiseret, så man ikke
behøver forestille sig noget andet. Mens vi for eksempel livligt
diskuterer, om X Factor er godt for
fællesskabet eller fordærver ungdommen, føler
vi os muligvis som engagerede demokratiske
borgere, men vores opmærksomhed er åbenlyst
fjernet fra enhver virkelig demokratisk diskussion.
Ideologi handler om, at samfundet på
fantasiens niveau betragtes som muligt, som Glyn Daly har formuleret
det. Eller med Žižeks ord: Problemet er, at vi ikke tror på vores
egen ubevidste tro på magtens omnipotens (Žižek 1993, 236).
Hvis
man skulle gradbøje ideologiens greb i os, ville man således kunne
sige, at en tilstand er mere ideologisk, jo mindre vi finder
anledning til at betvivle rammerne for vores sociale realitet, og dét
er netop situationen i en stadig større del af verden efter Murens
fald og ”historiens afslutning”. Det er
som om, rammerne er endegyldigt givet med det, den
franske filosof Alain Badiou har kaldt kapitalo-parlamentarismen, og
der er ikke længere grund til at stille sig radikale spørgsmål om
andre mulige verdener, hvor grundlæggende
ting som demokrati, magt og ejendomsforhold for alvor er til
diskussion."