Fra del til HELHET

Et mentalitetsskifte

søndag 17. november 2013

RSA Animate - Changing Education Paradigms


kl. november 17, 2013 Ingen kommentarer:
Send dette via e-postBlogg dette!Del på TwitterDel på FacebookDel på Pinterest
Nyere innlegg Eldre innlegg Startsiden
Abonner på: Innlegg (Atom)

Translate

Camilla

Camilla

Særlig opptatt av samfunn som kultur

fordi det da bare er fantasien som
kan sette en stopper for hva slags samfunn vi kan skape.

I denne introduksjonen vil jeg gjerne be lesere om tålmodighet. Mine tekster krever at man ikke gir opp ved første avsnitt. Mitt primære anliggende er å snakke om fundamentale politiske problemstillinger på en lettfattelig måte. Jeg synes det er trist at fundamentale og dypereliggende spørsmål, som angår oss alle!, i stor grad synes å ha blitt en affære for 'eksperter'. Slik bør det definitivt ikke være, i alle fall ikke hvis det samtidig skal insisteres på at vi skal kalle det samfunnet vi lever i for demokrati (folkestyre).

Mitt navn er Camilla Kristi Fadum.
Født 8. desember 1966. Oppvokst på Oslo Vest innenfor den mest privilegerte borgerlige stand som tenkes kan med snille foreldre og en snill storebror.

Utdannet allmennlærer og historiker (skrev om vitenskapsteori og metode). Utvekslingsstudent i USA. Reist jorden rundt. Bodd syv år i vakre Buenos Aires.
Favorittland: Kina, dvs deres filosofihistorie (og da sikter jeg altså ikke til den utviklingen vesten har vært med på å pushe frem de siste århundrene, men til de fire tusen årene forut.. )

Jeg er en nysgjerrig sjel. Elsker derfor å lese bøker og å følge med på hva som skjer i samfunnet. Som informert regner
jeg det som en plikt å gjøre hva jeg kan for å gjøre verden til et bedre sted å være. Jeg er derfor en aktiv samfunnsborger og mitt motto er rettferdighet.


Jeg skriver bok! Artiklene her kan sees som små blåbær
plukket litt sporadisk ut fra den. Med det mener jeg at det faktisk er en rød tråd mellom alle artiklene her presentert. Flere er inspirert av det som har stått i avisene de siste årene. Artiklene er «my take on things».
De fleste har selvfølgelig ikke blitt godtatt av den etablerte presse. Jeg sier 'selvfølgelig', fordi jeg beveger meg utenom den humanistisk-positivistisk-materialistiske konsensus.

Jeg synes det er svært betenkelig at pressen/media er så forutsigbare. Den eneste motvekten vi har til det konforme sekulære ståstedet, er det kristne ståstedet. Jeg er ikke kristen, men har ikke tall på hvor mange ganger jeg har blitt kalt kristenfundamentalist fordi jeg vover å uttale meg om moral som er i strid med den rådende konsensus.

De kristne er i dag ferd med å tape terreng. Muligens selvforskyldt da store deler av Kirken i alt for stor grad stadig henger fast i for lengst utdaterte og diskriminerende holdninger. Men primært synes jeg at det er svært dumt at Kirken i stor grad har fått monopol på de tunge og viktige moralske og etiske spørsmålene. Jeg kan med andre ord ikke se at noen andre grupper i samfunnet er like oppriktig opptatt av for eksempel fundamentalt viktige menneskeverd-spørsmål - spørsmål som med tilgang til ny teknologi blir stadig mer aktuelle.

Vi som er ikke-kristne, men likevel opptatt av menneskeverdet har med andre ord ikke noe sted å gå. Det mener jeg er svært uheldig og det må skyldes, slik jeg klart forstår det, det kunstige skillet som ble opprettet mellom vitenskap og tro for flere hundre år siden og som eksisterer fremdeles.

Resultatet synes i dag å være et stadig mer sekulært samfunn, de åndelige verdiene taper. Mye kan med andre ord tyde på at vi vil stå igjen med et av-åndet og rent sekulært samfunn. Det er ikke bra!

Så utfordringen i dag blir hvordan finne rom for det åndelige, for moral og etikk og de store overskridende tanker, uten igjen å henfalle til dogmatiske religioner adskilt fra det sekulære samfunnet. Den eneste løsningen jeg klarer å få øye på, er å ta et fundamentalt oppgjør med SKOLE OG UTDANNING. Det er i skolen vi fra tidlig av formes til sekulære og konforme individer. Vi må derfor ta et fundamentalt oppgjør med hvordan vi forstår kunnskap og læring.

"We are students of words; we are shut up in schools, and colleges, and recitation rooms, for ten or fifteen years, and come out at last with a bag of wind, a memory of words, and do not know a thing." - Ralph Waldo Emerson



Min bloggliste

  • Yuval Noah Harari
    Yuval Noah Harari: Lessons from a year of Covid
    for én uke siden
  • The digital revolution and edtech learning revolution in education
    Why the Silence?
    for ett år siden

Fremhevet innlegg

FRA DANNELSE TIL TEKNODANNELSE

Innledning: 1 «Dannelse er formingen av menneskets personlighet, oppførsel og moralske holdning gjennom oppdragelse, miljø og utdan...

Populære innlegg

  • Premissene som umuliggjør idealet om et reelt demokrati.
    En anmeldelse av boken «Til alle barns beste?» av Professor i idehistorie Espen Schaanning. 1 Det burde inngå i fors...
  • FROM BILDUNG TO TECHNO-BILDUNG
    Introduction: "Bildung is the shaping of human personality, behavior and moral attitude through upbringing, environment and edu...
  • Platons Hulelignelse
    Er det på tide å revidere hulelignelsen til Platon? Teksten som følger er hentet (og oversatt til norsk fra dansk) fra boken "SÆRK...
  • FRA DANNELSE TIL TEKNODANNELSE
    Innledning: 1 «Dannelse er formingen av menneskets personlighet, oppførsel og moralske holdning gjennom oppdragelse, miljø og utdan...
  • TRANSHUMANISME
    Stadig kommer ny teknologi til. I disse dager i et så hurtig tempo at stadig flere forstår at det er snakk om en type teknologisk rev...
  • ET KONFORMT SAMFUNN?
    Det har, i de siste årene, vært en del påstander om at vi lever i et konformt samfunn. Representanter for både høyre- og venstresiden frem...
  • YUVAL NOAH HARARI
    «Systemet er bygd opp på en måte som gjør at de som ikke anstrenger seg for å vite, kan fortsette å leve i lykkelig uvitenhet, og de som a...
  • FEMTI OG STOLT
    Kanskje er det fordi jeg nettopp har fylt femti, men jeg synes i alle fall at jeg hører snakk om alder overalt nå for tiden. Det har fåt...
  • TID FOR HELHET
    En vitenskapsteoretisk kommentar til Erling Sandmos bok «Tid for historie» Universitetsforlaget, 2015 Professor Erling Sandmo, en a...
  • Ooops. Sorry kids

Bloggarkiv

  • ►  2021 (1)
    • ►  februar (1)
      • ►  feb 14 (1)
  • ►  2020 (6)
    • ►  juni (2)
      • ►  jun 28 (1)
      • ►  jun 20 (1)
    • ►  april (1)
      • ►  apr 25 (1)
    • ►  mars (1)
      • ►  mar 09 (1)
    • ►  januar (2)
      • ►  jan 24 (1)
      • ►  jan 02 (1)
  • ►  2019 (3)
    • ►  september (1)
      • ►  sep 23 (1)
    • ►  juli (1)
      • ►  jul 13 (1)
    • ►  februar (1)
      • ►  feb 25 (1)
  • ►  2018 (2)
    • ►  april (1)
      • ►  apr 28 (1)
    • ►  januar (1)
      • ►  jan 05 (1)
  • ►  2017 (2)
    • ►  september (1)
      • ►  sep 02 (1)
    • ►  januar (1)
      • ►  jan 13 (1)
  • ►  2016 (4)
    • ►  oktober (2)
      • ►  okt 10 (1)
      • ►  okt 02 (1)
    • ►  september (2)
      • ►  sep 25 (1)
      • ►  sep 16 (1)
  • ►  2015 (9)
    • ►  august (2)
      • ►  aug 27 (1)
      • ►  aug 16 (1)
    • ►  juli (1)
      • ►  jul 14 (1)
    • ►  juni (2)
      • ►  jun 18 (1)
      • ►  jun 17 (1)
    • ►  mars (1)
      • ►  mar 08 (1)
    • ►  januar (3)
      • ►  jan 23 (1)
      • ►  jan 18 (1)
      • ►  jan 02 (1)
  • ►  2014 (14)
    • ►  august (2)
      • ►  aug 08 (2)
    • ►  juli (2)
      • ►  jul 30 (1)
      • ►  jul 01 (1)
    • ►  juni (3)
      • ►  jun 20 (1)
      • ►  jun 17 (1)
      • ►  jun 12 (1)
    • ►  april (1)
      • ►  apr 14 (1)
    • ►  mars (2)
      • ►  mar 15 (1)
      • ►  mar 07 (1)
    • ►  februar (2)
      • ►  feb 18 (1)
      • ►  feb 07 (1)
    • ►  januar (2)
      • ►  jan 30 (1)
      • ►  jan 09 (1)
  • ▼  2013 (24)
    • ►  desember (1)
      • ►  des 03 (1)
    • ▼  november (5)
      • ►  nov 29 (1)
      • ►  nov 26 (1)
      • ▼  nov 17 (1)
        • RSA Animate - Changing Education Paradigms
      • ►  nov 15 (1)
      • ►  nov 06 (1)
    • ►  oktober (3)
      • ►  okt 21 (1)
      • ►  okt 07 (1)
      • ►  okt 06 (1)
    • ►  september (1)
      • ►  sep 23 (1)
    • ►  august (4)
      • ►  aug 16 (1)
      • ►  aug 12 (1)
      • ►  aug 08 (1)
      • ►  aug 04 (1)
    • ►  juli (6)
      • ►  jul 21 (1)
      • ►  jul 17 (1)
      • ►  jul 11 (1)
      • ►  jul 08 (1)
      • ►  jul 06 (1)
      • ►  jul 04 (1)
    • ►  juni (2)
      • ►  jun 30 (1)
      • ►  jun 27 (1)
    • ►  april (1)
      • ►  apr 01 (1)
    • ►  januar (1)
      • ►  jan 23 (1)
  • ►  2012 (8)
    • ►  november (7)
      • ►  nov 24 (1)
      • ►  nov 18 (2)
      • ►  nov 17 (3)
      • ►  nov 16 (1)
    • ►  oktober (1)
      • ►  okt 18 (1)

Totalt antall sidevisninger

Enkel-tema. Drevet av Blogger.