«Systemet er bygd opp på en måte som gjør at de som ikke anstrenger seg for å vite, kan fortsette å leve i lykkelig uvitenhet, og de som anstrenger seg, vil finne det svært vanskelig å finne sannheten.» (HD s. 233)
Yuval Noah Harari
har skrevet bøkene Sapiens, Homo Deus og 21 tanker for det 21.
århundre. Jeg har skrevet en kommentar:
Du leser nå en tekst skrevet av en lykkelig kvinne som endelig har funnet en sjelefrende. Jeg skulle bli over femti år før jeg fant en person i verden som åpenbart tenker som meg, og som av den grunn forstår verden og samfunnets utfordringer på samme måte.
Jeg synes det er
pussig, eller kanskje ikke, at Yuval Noah Harari og jeg faktisk har
en del like livserfaringer: Vi er begge historikere, og vi har begge
hatt fordypning i middelalderen, han mer enn meg fordi jeg hoppet av
real-historie studiet og gikk over til vitenskapsteori. Vi er begge
outsidere i vårt kapital-teknokratiske samfunn; han homofil, jeg
kvinne. Og vi har begge i lang tid vært interessert i – og aktive
utøvere – av meditasjon.1
Den store forskjellen er at Harari har vokst opp i det
konfliktpregede Israel. Jeg har vokst opp i fredelige Norge. En annen
stor forskjell er at han har klart å få temaet vi begge er svært
opptatt av – å problematisere virkelighetsforståelser – opp på
den globale dagsordenen. Jeg har selv arbeidet med temaet i over tyve
år, men har aldri opplevd annet enn å stampe i kontinuerlig
motvind. Jeg har til stadighet fått høre at tekstene mine er alt
for vanskelige å forstå på tross av alle mine betydelige
anstrengelser i forsøket på å bygge bro.
Harari derimot har
klart oppgaven med glans. Harari har definitivt klart noe som jeg
ikke har klart, og jeg er selvfølgelig mektig imponert! Jeg har
blitt svært gledelig overrasket over at bøkene hans har blitt så
populære, at mange aviser og magasiner skriver anmeldelser og at
Harari blir invitert til alle mulige typer talkshow verden rundt som
vi kan se på youtube. Det kan bare bety at det faktisk er mange der
ute som finner det interessant og viktig å problematisere hvordan vi
forstår virkeligheten. Og det er, slik jeg klart forstår det, en
svært god nyhet! There is hope yet..
Å problematisere
vår virkelighetsforståelse er, slik jeg forstår det, det første
viktige skrittet vi må ta som aktive og engasjerte samfunnsborgere i
dag. Og nå - endelig, takket være Harari, har det blitt stuerent å
foreta nettopp en slik problematisering. Hararis bøker er
grensesprengende og tilbyr oss, så vidt jeg kan forstå, det aller
beste utgangspunktet vi mennesker kan bli gitt for sammen å kunne
arbeide for en god og sunn utvikling av menneskeheten. Man
skal være rimelig bevisstløs, og så bevisstløse er ikke mennesker
– enn så lenge.., hvis man ikke inspireres
til dyp refleksjon av Hararis
grensesprengende og tankevekkende
vitenskapsbaserte
historieberetning.
Frøet er sådd!
Harari
har altså sådd frøet. Nå er det opp til oss alle sammen og gi
dette frøet et godt jordsmonn. Jordsmonnet
er som vi vet, i alle fall hvis vi har lest bøkene hans,
grumsete og skrint. Det blir altså opp til oss alle sammen å stelle
godt med frøet og rense opp i jorden som best vi kan. Det er ikke
uten grunn at Harari fremhever klarhet (være tydelig) som filosofens
(tenkerens) viktigste egenskap i dag. (Dagens fagfilosofer har en
lang vei å gå bort fra sine obskure, sterkt fag-terminologiske og
tunge utredninger)
I sin beretning er
Harari svært klar og tydelig. Han skriver også med en usedvanlig
god penn. Faren med å være så tydelig og klar som Harari er, er å
bli beskyldt for å være en lettvekter, noe han også ganske ofte
blir. Jeg har funnet at anmeldere som beskriver Harari som lettvekter
gjennomgående ikke synes å ha forstått hva som er Hararis
grunnleggende tema. Kanskje verdt å minne om at selv om Harari
skriver med en elegant flyt, så betyr ikke det at temaene han
skriver om uten videre er lett tilgjengelig. Harari behandler de
dypeste spørsmålene vi overhode kan tenke på i dag. Selv har jeg
som sagt arbeidet med disse spørsmålene i over tyve år, men det
betød overhode ikke at jeg ikke måtte konsentrere meg dypt for å
forstå hva det er Harari faktisk sier. Han utfordrer!
Jeg vil veldig
gjerne at Hararis bøker skal bli diskutert og forstått i dybden.
Derfor skriver jeg en bokanmeldelse. Eller rettere; en type
bokanmeldelse der jeg i motsetning til de fleste andre
bokanmeldelser, vil forutsette at lesere av denne teksten har lest
bøkene, «Sapiens» (S), «Homo Deus» (HD) og «21 tanker for det
21. århundre» (21T), først. Jeg forutsetter med andre ord at
leserene av denne teksten allerede har begynt å reflektere over sin
egen virkelighetsforståelse og med det også begynt å stille
spørsmål ved hvordan vårt samfunn egentlig fungerer, hvorfor det
er som det er og hvor dette samfunnet kan tenkes å bringe oss hvis
vi lar det hele få gå sin uforstyrrede gang. Viktige begreper i
denne sammenheng er; algoritmer, intelligens, kunnskap, tekning,
følelser, sinn og bevissthet.
Jeg vil med andre
ord ikke omtale det real-historiske innholdet i bøkene, innhold jeg
som sagt finner svært tankevekkende formidlet – og antagelig også
nødvendig kunnskap for å kunne gripe de dypereliggende
utfordringene. Isteden vil jeg snakke om nettopp den dypereliggende –
den fundamentale – utfordringen; nemlig en problematisering av
menneskets fortsatte eksistens. Intet mindre. Alvorlig og dyp
utfordring selvfølgelig. Svært alvorlig, men er det dermed negativt
og pessimistisk å befatte seg med temaet slik mange kommentatorer
hevder? De lurer på om det er noe vits i å sette slike alvorlige
spørsmål på agendaen; ’verden har jo aldri vært mer strålende
enn den er i dag. La oss tenke positivt.’ Å tenke positivt er
nyttig av og til, men når det kommer til spørsmål som har med
menneskeheten å gjøre bør vi evne å tenke adskillig mer nyansert
enn som så, vi må tørre å se på skyggesidene også. Jeg selv, på
lik linje med Harari, har bare blitt stadig mer opptatt av å
fokusere på problemområdende – eller rettere; årsaker til
utfordringene – ganske enkelt fordi svært få andre gjør det. Det
er en svært utakknemlig oppgave fordi man behøver sågar ikke sette
på seg de kritiske brillene og å være streng for å møte
motstand. Det er ofte mer enn nok å antyde at systemet vi lever
innenfor nettopp er et system som bør problematiseres. En slik
innfallsvinkel i seg selv, som egentlig ikke handler om annet enn å
utvide perspektivene man forstår verden med, har provosert mange av
mine lesere.
Antropocen.
For å drøfte
hvorvidt menneskeheten skal overleve eller ikke må man gå både i
bredden og i dybden. Harari gjør begge deler. I et intervju
presiserer han at han skriver global-historie, og da i motsetning til
de tradisjonelle nasjonal-historiene. For å forstå verden i dag er
et globalt overblikk helt nødvendig. I tillegg graver han dypt og
kunnskapsrikt i menneskehetens historier. Han viser oss hvilke
historier ulike samfunn har bygget sine samfunn på og utviklingen av
disse. Disse ulike historiene har mye til felles, og er innenfor det
store bildet mest som detaljer å regne.2
Det store bildet, som Harari tegner opp for oss, handler om den
felles historien som vi Homo Sapienser i dag deler, og aldri har
ideen om en felles historie vært mer aktuell enn i dag. Vi lever i
et globalt verdenssamfunn, liten tvil om annet. Det forstår man når
man kan reise så å si jorden rundt i dag og aldri være langt unna
moderne byggeprosjekter, avgrensede jaktmarkeder og McDonalds. Derfor
kan man godt si i dag at menneskehetens felles historie handler om at
vi, Homo Sapiens, gradvis har erobret verden. Denne felleshistorien
har et, for mange, velkjent navn: Antropocen. Harari forklarer:
«Forskere deler
Jordens historie i perioder som pleistocen, pliocen og miocen.
Offisielt lever vi i holocen, men det passer muligens bedre å kalle
de siste 70 000 årene antropocen periode: menneskehetens periode. I
løpet av disse millenniene ble nemlig Homo sapiens den aller
viktigste årsaken til globale miljøendringer.» (HD s.69-70) Kort
sagt betyr dette at vi, homo sapiens, har lang erfaring med å
kontrollere våre omgivelser. I dag har vi, homo sapiens, lagt både
naturen og dyrene under vår kontroll. Vi er herskerne. Viktige
bilder for å forstå vår hersker-mentalitet får vi ved å se på
naturens tilstand og på dyrenes rolle i verden i dag. Det er
definitivt noe rart med været, og dyr er lagt under vår kontroll -
langt de fleste er domestisert. Det store spørsmålet i dag er om vi
mennesker er i ferd med å la oss selv bli domestisert også.
Den kognitive revolusjonen.
Med den kognitive
revolusjonen, for ca 70.000 til 30.000 år siden.., ble den
mentale/abstrakte kunnskapen stadig viktigere. Mennesket skiller seg
fra andre dyr fordi de evner å tenke abstrakt. Det er via abstrakt
tenkning at vi kan samarbeide med hverandre, selv med mennesker som
vi ikke kjenner. Med abstrakt tenkning kan vi dikte opp historier om
samfunnet vi lever i, bli enige om historiene, og bygge stadig større
byer og nasjoner. I denne sammenheng var innføring av skriftsystemet
av enorm betydning.3
Historiene kunne bli spredt både i rom og tid.
En del lesere av
bøkene til Harari har forstått ham dithen at han mener at vi må
oppheve historiene vi samler oss om. Det er en stor misforståelse.
Harari mener klart at historier er viktige, at vi ikke kan klare oss
uten. Vi må altså gjerne dikte opp historier og leve i henhold til
dem, men forutsetningen må være at alle forstår historiens, i vårt
tilfelle i dag; den Liberale historiens, innhold og budskap. Slik er
det ikke i dag. Uvitenheten er høy og bevisstheten er lav. Vi kjører
allerede i stor grad på autopilot og håper på det beste. Vi styres
av historiene, mens det definitivt burde være motsatt. Det burde
være slik at det er vi som styrer historiene.
Et klart uttrykk for
at historien vi forteller oss selv er ute av kontroll, er rollen
politikerne spiller i dag. Politikk er redusert ned til ren
administrasjon: «Myndighetene styrer landet, men de leder det ikke
lenger. De sørger for at lærere får betalt når de skal og at
kloakkanlegg ikke flommer over, men har ingen anelse om hvor landet
deres vil være om 20 år.» (HD, s 331) Hvis noen stadig
skulle lure på om denne visjonsløsheten er reell etter en valgkamp
i hovedsak preget av enkeltsaker, er det bare å sette seg ned å for
eksempel lese Stortingsmeldingen Fag – Fordypning – Forståelse
(Meld.St.28 – 2015/2016). Der kan vi blant annet lese at:
«..utdanningssystemet utdanner barn og unge for framtidens
arbeidsmarked, og til jobber som ennå ikke finnes.» (side 15)
Visjonsløsheten er
akutt i dag og den akutte situasjonen skyldes at to utviklingstrekk
som tidligere fungerte i et mer eller mindre harmonisk tospann, det
materielle og det kognitive, nå har skilt vei: «Politikkens rytme
har ikke beveget seg så mye siden dampens tid, men teknologien har
gått fra første til fjerde gir. Teknologiske nyvinninger foregår
nå langt raskere enn politiske prosesser, og det gjør at både
statsministere og velgere mister kontrollen.» (HD, side 329)
Med andre ord;
teknologien løper i dag langt foran vår kognitive evne. I en slik
situasjon synes det ikke veldig lurt å bygge maskiner som vil bli
uendelig mye mer intelligente enn oss selv – hvilket vi imidlertid
nettopp er i ferd med å gjøre. Men ikke bare det; vi har til alt
overmål også et skole- og utdanningssystem som legger opp til at
barn og ungdom skal tilpasse seg de intelligente maskinene innenfor
et såkalt kunnskapssamfunn. Hva et kunnskapssamfunn faktisk er, er
det umulig å oppdrive noe fornuftig og visjonspreget informasjon om. (Ett hederlig unntak er den norske professoren i idehistorie; Espen Schaanning). Det virker som om folk flest, både leg og lærd, slår seg til ro
med tanken om at «kunnskap er jo viktig og bra», uten å ta seg
bryet med å problematisere konseptet kunnskap og ikke minst hvordan
vi blir opplært til å behandle kunnskap – hvilken metode/tenkning
vi bruker for å sortere, forstå og å bruke kunnskapen. Om dette
skriver jeg nå en lang artikkel, men kort sagt kan jeg si at
resultatet av en svak forståelse av, og refleksjon omkring,
begrepene kunnskap og tenkning fort kan tenkes å spinne rett inn i
en verden der maskinene legger premissene for oss. Harari har sett
denne trusselen minst like klart som det jeg selv har, og det er her
vi begge ender opp med å sette på dagsordenen en problematisering
av menneskets fortsatte eksistens.
Når det kommer til
hva vi kan gjøre i forhold til å unngå dette verst tenkelige, men
høyst mulige, scenarioet er Harari og jeg også i stor grad enige.
Vi er begge opptatt av å sette begreper som har med tenkning og
bevissthet å gjøre, øverst på dagsordenen.
Algoritme – en måte å tenke på.
Harari tar
utgangspunkt i begrepet algoritme. Algoritmer, sier han: «.. er det
viktigste konseptet i vår verden. Hvis vi vil forstå livet og
fremtiden, bør vi virkelig prøve å forstå hva en algoritme er, og
hvordan sammenhengen er mellom algoritmer og emosjoner.» (HD s. 79)
Harari definerer en
algoritme slik: «En algoritme er et metodisk sett med skritt som kan
brukes for å gjøre beregninger, løse problemer og nå frem til
avgjørelser. En algoritme er ikke en spesifikk beregning, men
metoden som følges når man gjør beregningen.» (HD s.79) Jeg synes
Hararis utgangspunkt i algoritmer er svært interessant. I tillegg
blir det en spennende utfordring for meg når Harari introduserer et
nytt konsept når han peker på at det er viktig at vi forstår
sammenhengen mellom algoritmer og emosjoner/følelser.
Selv er jeg vant med
å tenke på algoritme som vår operative problemløsningsstrategi
innen vitenskap og politikk. Det er metoden vi tidlig blir drillet i
på skolen, og som rendyrkes innen vitenskap, forskning og politikk.
Det samles inn informasjon, man veier for og i mot, man drøfter og
ender ofte opp med å trekke en, i alle fall en foreløpig,
konklusjon som man forholder seg til i hverdagen når avgjørelser
skal tas. Noen mennesker er flinkere enn andre til å arbeide med, og
å videreutvikle algoritmer. Sagt på en annen måte; noen av oss har
vært mer ivrige enn andre til å utvikle egenskapen vi kaller
’logisk intelligens’, og som vi alle besitter i større eller
mindre grad. Logisk intelligens er også den egenskapen alt måles
etter i utdanningssystemet og som altså premieres eller straffes med
henholdsvis høye og lave karakterer.4
Harari trekker
imidlertid bruken av algoritmer lenger når han viser at prosessen
som fører til våre eksplisitte erfaringer med subjektive følelser
også kan behandles og forskes på som en algoritme. Det er ut
fra det perspektivet at vi bør forstå det faktum at det er mange i
dag som samler inn kunnskap om oss, og selv deler vi villig hver gang
vi slår på mobilen eller datamaskinen. Dette har pågått en stund,
og kan nå bety at vi i løpet av kort tid vil bli nødt til å
håndtere horder av roboter som vet bedre enn vår egen mor hvordan
de skal trykke på de emosjonelle knappene våre og bruke denne
uhyggelige evnen til å prøve å selge oss noe – en bil, en
politiker eller en hel ideologi. (21 T s 86)
Fri vilje
Det
vriene omdreingspunktet i Hararis bøker er konseptet fri
vilje. Han sier
flere ting: Han sier
at vi mennesker ikke har fri vilje. Han sier at vitenskapen er i ferd
med å bevise at vi ikke har fri vilje og
han sier at Liberalismen
er bygget på ideen om fri vilje.
Når
folk hører påstanden; ’du
har ikke fri vilje’ så protesterer man gjerne: «Når jeg
er i butikken og velger gulrøtter fremfor potetgull, så utviser jeg
fri vilje.» Harari svarer at det skorter ikke på uttrykk for vilje.
Men å ville noe har lite å gjøre med det eksistensielle konseptet
som «fri vilje» er. Harari
forklarer: «Det er åpenbart at mennesker har en vilje, at de har
ønsker og av og til stå fritt til å oppfylle disse ønskene. Hvis
du med «fri vilje» mener friheten til å gjøre som du vil, så ja,
da har menneskene fri vilje. Men hvis du med «fri vilje» mener
friheten til velge hva du skal ønske, er svaret nei – menneskene
har ingen fri vilje.» (21
T s
305-306) Vi blir med
andre ord utsatt for
sterke føringer; både av biologisk og kulturell art. Disse
føringene er det i dag svært viktige å bli bevisste på. Det
har alltid vært vanskelig, men særlig vanskelig er det i dag med
den ekstreme informasjonsstrømmen vi blir utsatt for.
Liberalismen
derimot har som grunnprinsipp at vi nettopp har fri vilje. Historien
om fri vilje har vært liberalismens store ’salgspitch’.
Salgbart fordi så mange
har trodd på det. Ordet
VALG står
helt sentralt
innenfor den
liberalistiske virkelighetsforståelsen.
«Demokratiet er basert på tanken om
at velgeren vet best, den frie markedskapitalismen mener at kunden
alltid har rett og liberal utdanning lærer elever å tenke selv.»
(21 T
s 225) Liberalismen forutsetter at folk faktisk er i stand til å ta
frie og selvstendige valg men – som Harari viser oss – så er det
i realiteten en illusjon.
Det
er akkurat på dette punktet jeg levende
kan forestille meg at mange lesere blir frustrerte, ja
sågar at Harari kan miste en del mennesker som vil ta ham ordentlig
på alvor:
Hvis vi ikke har fri vilje, hva
er da vitsen med å
utvise noen som helst form for engasjert aktivitet? Hvis vi ikke har
fri vilje kan vi alle gjøre akkurat som vi lyster uten å ta oss
bryet med å tenke på konsekvenser. Ville vesten fortoner seg
plutselig som et sivilisert samfunn.
Det
er her begrepet bevissthet for
alvor entrer banen. Vi
kan oppnå høy grad av bevissthet angående det å være seg bevisst
hvilke påvirkninger vi blir utsatt for – være seg genetiske eller
kulturelle. Jeg kan bli kjent med meg selv og lære hva som er mine
sterke sider, og ikke minst hva som er mine svake sider. På
den måten er det i alle fall ikke Facebook,
Amazon,
myndighetene
eller Aftenposten som forteller meg hva jeg skal tenke og hvordan jeg
skal handle. Selv om mine valg ikke er frie, så kan
jeg i alle fall sørge for at jeg har en nogenlunde god oversikt
over, og kontroll på, de påvirkningene jeg faktisk blir utsatt for
i min hverdag.
Bevissthet
Det Harari sier om
bevissthet, så vidt jeg kan forstå, er at: Bevissthet er våre
subjektive opplevelser av følelser.
Altså...: Vi vet at
vi har følelser; Vi vet at dopaminet øker når vi er forelsket og
at adrenalinet øker når vi er redde. Man kan vise til elektriske
aktiviteter i hjernen og lokalisere stedet der følelsene kommer til
uttrykk. Det forskerne imidlertid enda har til gode å forklare er
hvorfor følelsene kommer til uttrykk som eksplisitte subjektive
opplevelser. Ja vi blir redde hvis en løve angriper oss fordi vi
forstår at vi er i fare, og forskerne setter opp lange og varierte
årsaksforløp = algoritmer. Men hvorfor må vi nettopp erfare frykt?
Kunne vi ikke bare på rasjonelt vis konstatere og handle? Hvorfor må
vi absolutt erfare en kjip fryktfølelse også?5
Det vi altså vet
nær sagt ingenting om, presiserer Harari, er hvordan massen av
biokjemiske reaksjoner og elektriske strømmer i hjernen skaper den
subjektive opplevelsen av for eksempel smerte, sinne eller
kjærlighet. Hvordan blir følelses-algoritmene til konkrete
subjektive opplevelser? Det vet vi ikke, og det er dette blanke
hullet i vår kunnskap som er bevissthet. Harari vet altså hva
bevissthet er, han kan bare ikke forklare hvorfor bevisstheten er
der. Hva er poenget med alle disse følelsene? Hvorfor spiller de så
stor rolle i våre liv? Har vi bruk for dem? Og han er slettes ikke
alene om å komme til kort. Vi kommer alle til kort angående akkurat
dette spørsmålet. Det er en kjensgjerning vi bør være ytterst
ydmyke i forhold til.
Vi aner altså
ganske enkelt ikke hvorfor følelser manifesterer seg i subjektive
opplevelser og man aner ikke betydningen av det. Og siden vi ikke
aner betydningen, det har ikke forskningen funnet ut av, så er disse
utrykkene i seg selv kanskje ikke viktige? Mange synes i dag å mene
at subjektive følelsesuttrykk – altså bevisstheten – ikke er
nevneverdig interessant og viktig. Dermed har det seg at
forskningssamfunnet er i ferd med å sende hele begrepet på søppel
haugen der begreper som sjel, Gud og eter allerede ligger.
Veien frem til å
sende begreper som sinn og bevissthet på søppelhaugen har ligget
staket ut helt siden vitenskapen formelt etablerte seg for ca 300 år
siden. Vitenskapen har lenge
vært ekspert på å benekte begrepenes
relevans, blant
annet ved å rynke misbilligende
på nesa når ordet «jeg» blir brukt i vitenskapelige
drøftinger. Vitenskapelig
arbeide har, må vite, ingenting med forskerens subjektive følelser
og meninger å gjøre.
Forskeren er objektiv, nøytral og fullstendig i stand til å foreta
nettopp nøytrale og objektive analyser. Til en viss grad er det
sant. Vitenskapen har gitt oss fantastisk mange objektive sannheter.
Men når det kommer til
hvordan alle disse
objektive faktaene henger sammen i et større hele, hvilket ’hele’
alle faktaene skal
forståes innenfor –
ja, da har de svært lite å komme med. Forskerne er, som alle oss
andre, fanget i tradisjonelle virkelighetsforståelser, kanskje
mer.
Det
vitenskapen, og i den forlengelse skole- og utdanningssystemet med
andre ord lenge har bedrevet, er å skape et stadig
dypere skille mellom
intelligens og bevissthet. «Når
intelligens blir holdt adskilt fra bevissthet kan dette medføre at
menneskene vil stå i fare for å miste sin verdi.»
(HD s 274) Det er altså
ikke slik at intelligente roboter er den største trusselen, men
at vi
mennesker bøyer av for den kraftige
maskinelle
logiske
intelligensen
og således at menneskets iboende bevissthet helt mister sin
betydning. Hvis
dette skjer vil vi bli
slaver av algoritmene.
Kjenn deg selv!
Langt
flere må lære å bli
seg bevisst sin egen virkelighetsforståelse.
Hvis ikke blir det fort gjort å tenke seg at algoritmene maskinene
blir matet med, mest
av alt vil være preget av korttenkt
ideologi,
og da blir det til syvende og sist uvegerlig de med mest penger til å
utvikle maskinene som vil vinne den ideologiske kampen. Eller
som Harari sier det: «Det egentlige problemet med roboter er ikke
robotenes kunstige intelligens, men den naturlige idiotien og
ondskapen til robotenes menneskelige herrer.» (21 T
s. 79.)6
Lav
bevissthet er svært
dårlig nytt for utvikling
av et reelt folkestyre
nå når vi utvikler
maskiner som vil være uendelig mye logisk intelligente enn oss selv.
Problemet med lav
bevissthet berører oss alle, ikke bare
vanlige velgere og kunder, men også presidenter og administrerende
direktører. Som Harari sier: «Det er fryktelig vanskelig å finne
sannheten når du styrer verden. Du har det altfor travelt. (..) Hvis
man vil gå dypere inn i noe, trenger man mye tid.» (21 T
s. 228)
Harari
foreslår meditasjon. Minimum to timer om dagen. Selv har mitt primære
fokus vært på skolesystemet. Jeg tror våre forslag går hånd i
hånd. Man trenger å
foreta dybdetenkning for å evne å forstå hvor viktig skole faktisk
er.
Noter:
1Selv
har jeg parallelt også drevet med drømmetydning. For meg er
drømmetydning en måte å forstå hvordan hjernen arbeider mens jeg
sover. Jeg har fått god hjelp til noen av mine største
utfordringer, både privat og i jobb, via drømmer.
2Denne
påstanden kan forringe betydningen av det å sette seg inn i andre
lands historie. Derfor verdt å minne om at en slik kunnskap og
innsikt kan definitivt være en stor vekker. Da jeg for eksempel
lærte Kina å kjenne erfarte jeg sterkt at mitt eget perspektiv på
samfunn og utvikling ble radikalt utvidet. Ingenting har hjulpet meg
mer i å evne å se mitt eget land og kultur på litt avstand.
3Jeg
har skrevet litt om dette her:
http://ckfadum.blogspot.com/2013/07/sin-egen-lykkes-smed-i-mangfoldets.html
5Transhumanismens
agenda er rammet inn av Hedonismen. Så langt har de kun, så vidt
jeg har kunnet se, fokusert på individets lidelse i den forstand at
det ikke bør være nødvendig for et individ å erfare smerte og lidelse av type; «Hvorfor lide på grunn av en voldtekt når hele minnet kan slettes?» Transhumanismen er med andre ord ikke opptatt av årsaker til smerte og lidelse, kun reparere etter at skaden har skjedd, det er jo derfor de er så glad i den nye revolusjonerende teknologien. Jeg merker meg forøvrig at Harari selv ikke bruker begrepet Transhumanisme. Han bruker begrepet Dataisme isteden. HD, s 323 - 348.
6
Litt
hardt her fra Hararis side med bruk av ordet ondskap. Ordet idioti
hadde holdt, tenker jeg. Men..
Carl Gustav Jung var inne på en original
og svært interessant teori om hva ondskap er, og
da en teori som skiller seg fra de tradisjonelle teoriene om ondskap
som vitenskapen opererer med: (demonisk
ondskap
(egenskaper
i individet) og industriell ondskap
(egenskaper
i kulturen)).
Jung
på sin side
konkluderte med at ondskap springer ut av lav bevissthet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar