En
kommentar til Bård Larsen (Civita) sin siste bok: «Demokrati i
trøbbel». 1
Det
blir ofte sagt at demokratiet ikke er perfekt, men det er det beste
vi har. Bård Larsen (Civita) innleder også sin bok «Demokrati i
trøbbel» med samme ordlyd: «Demokratiet vi har i dag blir gjerne
omtalt som liberalt demokrati. Liberalt demokrati er hverken perfekt
eller lytefritt, men det er det mest velfungerende styringssystemet
vi har sett så langt i historien. Liberalt demokrati er den eneste
styreform, blant de vi kjenner, som kan ivareta frihet på en god
måte.» (s.5)
Og
fortsetter Larsen, denne styringsformen er nå i trøbbel.
Å
skrive en bok om «demokrati i trøbbel» krever først en
redegjørelse for hva demokrati er. Så må det følge en
redegjørelse for hva problemene består av. En god bok vil i tillegg
også forsøke å redegjøre for årsaker til problemene. Evner
forfatteren å redegjøre for årsaker blir veien heller ikke lang
for å kunne tilby forslag til løsninger. Larsen sier selv at hans
bok er: «.. nesten i sin helhet en problembeskrivelse.» (s.114) Det
vil bli helt klart for lesere av denne teksten at jeg leser noe
adskillig mer enn problembeskrivelse i hans bok. Det er en bok som
tar for seg alle fire elementer, men de er vevd slik inn i hverandre
at det er ikke uten videre lett å få øye på hva som er hva. Jeg
gjør et forsøk på å rydde litt i sysakene. Særlig vekt vil jeg
legge på årsaker som Larsen drar frem, enten han er seg det bevisst
eller ikke, til at vårt demokrati er i trøbbel.
Hva
er demokrati?
Larsens
definisjon av et demokrati er at det handler om mangfold. Det
motsatte av mangfold er diktatur: «Et viktig grunnelement, kanskje
det aller viktigste, for liberalt demokrati er ideen om
verdipluralisme. Med pluralisme menes (for det første) spredning av
makt (maktfordelingsprinsippet), men også (for det andre) en
gjensidig tillit til hverandres ønsker om et godt samfunn.
Pluralisme kan ganske enkelt oversettes til mangfold. Pluralisme er
en motsetning til det absolutte.» (s.32)
Til
grunn for å muliggjøre mangfold, forteller Larsen, ligger det
berømte maktfordelingsprinsippet forfattet av den franske
opplysningsfilosofen Charles Montesquieu (1689 – 1755).
Maktfordelingsprinsippet er en fordeling av makten mellom tre påstått
uavhengige institusjoner, en lovgivende makt (folkevalgt parlament),
en utøvende makt (Konge/regjering) og en dømmende makt
(domstolene). Oversatt skal dette bety at folket velger selv sine
politikere/politiske partier. Det politiske partiet som får flest
stemmer får bestemme i den perioden de sitter i regjering. Det er
valg hvert fjerde år. Når det gjelder den dømmende makten så
ligger denne makten hos rettssystemet. For å bli dommer må man
enten ha en juridisk embetseksamen eller master i rettsvitenskap, og
en høyesterettsdommer blir utnevnt av Kongen i Statsråd, hvilket i
praksis betyr av regjeringen. I USA utnevnes høyesterettsdommerne av
sittende president.2
Utover
det at demokratiet består av maktfordelingsprinsippet og at
menneskene har tillit til hverandre, handler demokratiet også om:
«... fri presse med mediemangfold og et sterkt forsvar av
ytringsfrihet og menneskerettigheter. Vi har lover som skal sikre et
fritt og regulert marked med rettferdige konkurranseforhold og en
åpen økonomi med vern mot korrupsjon og nepotisme.» I tillegg
ligger vern av mindretallet i kjernen av et liberalt demokrati, og
ett av det viktigste formålet er å beskytte individet mot overgrep
fra majoriteten eller staten. (s. 16) Og sist men ikke minst:
«Demokratiet vårt er endringsvillig og dynamisk.» (s.18)
Dette
har vi hørt før. Dette er sangen som går igjen og igjen. Uansett
hvem vi spør så får vi høre at: «Jo et demokrati er:
maktfordelingsprinsippet, frie valg, fri presse osv.» (se over). Det
høres bra ut i manges ører. Likefullt er det samme demokratiet i
trøbbel. Besynderlig greier..
Hva
er problemene?
Frihetsaksen
Larsen
skriver: «Sett fra et liberalt ståsted oppstår problemene når
politiske grupperinger vurderer den tradisjonelle høyre- og
venstreaksen som viktigere enn frihetsaksen.» (s.21)
Den
såkalte frihetsaksen handler om det grunnleggene spørsmålet folket
må ta stilling til: Ønsker vi frihet eller ønsker vi diktatur?
Larsen
ønsker seg frihet. Denne friheten er truet i dag, eller sagt med
Larsens ord, demokratiet er i trøbbel: «Det siste tiåret har vist
oss at liberale demokratier sliter, både under press av egen
politikk og feilslag, men også fordi illiberale og autoritære
krefter vokser. Populisme i ulike varianter har for alvor gjort sitt
inntog i vestlig politikk.» (s.22)
Hvilke
feilslag liberale demokratier har gjort, sier Larsen fint lite om.
Primært synes han å avfeie hva det nå er som har måttet bli gjort
av feilslag som en nødvendig del av demokratiet, fordi demokratiet
er som mennesket selv; hverken perfekt eller lytefritt. Larsen synes
altså å mene at demokratiet er en forlengelse av den menneskelige
natur. Alle har en del godt ved seg, men gudene skal vite at ingen av
oss er perfekte eller lytefrie : «Liberalt demokrati gjenspeiler det
– for noen – sørgelig faktum at vi aldri vil kunne bli perfekte
sosiale skapninger i et perfekt tilrettelagte samfunn, der alle
opplever og erfarer verden på samme måte og oppfører seg etter en
oppsatt plan. Et liberalt demokrati vil derfor av ’natur’ aldri
kunne være et perfekt samfunn. Liberalt demokrati er rot og
kompromisser, men med et solid rammeverk av nasjonalstat og lover.
Liberalt demokrati er rotete fordi det SKAL VÆRE ROTETE. Mennesker
med så mange forskjellige preferanser, legninger, interesser og
normer, at om de skal involveres i demokratiet (og det skal de), må
resultatet bli det motsatte av strømlinjeformet (les diktatur.)»
(s.33)
Så
glem feil som demokratiet har gjort, feil kan vi alle gjøre.3
Utfordringene blir, som sagt, å hindre de totalitære/autoritære
kreftene å komme til makten. Det
kommer frem at Larsen mener at demokratiforskjempernes viktigste
utfordring i dag er å bekjempe disse fiendene av demokratiet. Som
han selv sier det: «Det er fiender av demokratiet som er skurken i
denne fortellingen (om
demokratiet i trøbbel).»
(s.134)
I
følge Larsen er det i de politiske ytterpunktene at vi finner
illiberale og autoritære krefter: «Både ytre venstre og ytre høyre
snakker om mer frihet, mer makt til folket, men ønsker seg egentlig
politiske systemer der staten er stor og autoritær.» (s.22)
Autoritære
ideer.
Bård
forklarer: «Det som kjennetegner autoritære ideer, er troen på en
eller annen form for fullbyrdelse av historien (utopiske visjoner).
Det vil altså si at mennesker egentlig, selv om de kanskje ikke vet
det selv, har ett sett med grunnleggende egenskaper og behov som
peker i en retning, mot et felles gode. (...) Vi snakker om politiske
krefter, som på mystisk vis, fremstiller fremtiden som forutbestemt.
Om politiske krefter som gladelig rir på kaotiske tidevannsbølger:
Vi har egentlig ingenting vi skulle ha sagt. Vi er alle styrt av
krefter som er større enn oss selv, nedfelt i historisk lovmessighet
eller tidens elv. Om det er klassemotsetning eller nasjonens sjel,
vil krise føre oss inn på rett spor, i en ustoppelig utvikling.»
(s. 32-33)
Larsen
fortsetter med å forklare at hvis vi: «.. lar utopiske ideer gå
fra ren teori til statsform har konsekvensen som oftest vært
autoritære samfunn. Det er ikke det menneskelige potensial som er
blitt fullbyrdet, men snarere maktens absolutte potensial. Noe
forenklet kan vi si det slik: Jo mer du tror du har rett, jo sikrer
du er på at du står for DET OBJEKTIVT GODE – at dine meninger kan
redde verden -, desto lettere kan du komme til å tro at motparten
står for det motsatte – DET OBJEKTIVT ONDE. Og desto mer
opprørende er deres feiltagelser. Hvis du tror at din egen lære kan
redde menneskeheten, hva da med de som er uenige med deg? Da er veien
kort til å se ned på mennesker som ikke deler synspunktene dine.
Motsetninger oppfattes som fiendskap, motstandere som antagonister,
som motarbeider ditt forsøk på å nå ditt storslagne mål.»
(s.34)
I
henhold til Larsen er utopistene (også kalt populister), som vist
over, primært å finne på ytterfløyene av de politiske partiene.
Disse: «Radikale populistene har en del åpenbare fellestrekk. De
deler den samme forakten mot liberale og liberalt demokrati. En rekke
radikale populistpartier uttrykker samtidig beundring for – eller
samarbeider med – autoritære typer.» (s.53) Et annet fellestrekk
på begge ytterliggående fløyer er at det: «.. eksisterer en
oppfatning om at det bestående
systemet er pill råttent4
og at en radikal omveltning er nødvendig.» (s.60)
Disse
autoritære lederne er skumle vesener, derom er Larsen i liten tvil.
«De som er fiender av demokratiet vet veldig godt hvilke strenger de
skal spille på.» (s.15) Populistene er, i følge Larsen, for
eksempel godt klar over at høy tillit er en viktig og grunnleggende
pilar i demokratiet: Nettopp av denne grunn er: «.. populismens
kjennetegn som oftest at de kjører knallharde kampanjer mot
institusjonene, gjerne med det mål å forsterke den mistilliten som
måtte være der fra før.» (s.75) «Taktikken går ut på å
oversvømme nettet med desinformasjon og rene løgner. Jo mer, dess
bedre. (...) Alt som kan skape kaos er velkomment.» (s.108-109)
Innvandring
og identitet.
Hva
samler populistene og de autoritære? Larsen skriver: «.. det er
liten tvil om at et felles referansepunkt er innvandring og
identitet.» (s.60)
I
praksis skiller man som regel mellom disse to begrepene. Men jeg tror
Larsen vil være enig med meg i at det egentlig er to sider av samme
sak. Identitet kan oppfattes å være begrepet som også favner
innvandring – altså et mer overordnet begrep. Identitetspolitikk
går kort og godt ut på, slik Larsen greit definerer: «.. at man
vektlegger sin kulturelle (og/eller biologiske)5
identitet og gruppetilhørighet i politikken.» (s.69) (være seg
f.eks. sin hvite rase, sin seksuelle legning, sitt kjønn
(fysiologiske kriterier), eller sitt land, sin bygd, sin religion
(kulturelle kriterier))
Uansett,
følger man en smule med i mainstream media blir det vanskelig å si
seg uenig i at innvandring og identitet får en enorm dekning. Man
kan lure på om om medias dekning av saker faktisk står i forhold
til det folk flest egentlig er opptatt av. Så vidt jeg kan forstå
ønsker også Larsen å problematisere bildet media gir. Han synes å
ville påpeke at det er ikke sikkert at det som presenteres som ett
politisk samlepunkt (være seg innvandring eller identitet)
nødvendigvis omhandler det populistene grunnleggende sett har til
felles. Hva har så populistene grunnleggende sett til felles? Rent
politisk er det ikke mulig å skissere et entydig bilde, hvis jeg
forstår Larsen rett. Populismens fremvekst handler egentlig ikke så
mye om politikk i det hele tatt, men om protest. Protest mot hva? Han
refererer til statsviteren Mc Williams som sier at. «Trumpismen
bygger på en antagelse at elitene ikke har tenkt å gi vanlige folk
innflytelse, uansett hva de gjør. Da kan de like gjerne gjøre
elitene forbanna med det eneste verktøyet de har får hånden.
Stemmeseddelen.» (s.66)
Larsen
selv synes denne analysen høres drøy ut, og dessuten arrogant: «Det
blir lett til en fremstilling av alle de millionene som stemmer på
Trump og andre i samme leia her i Europa, som hevngjerrige og
simple.» (s.66)6
Men, fortsetter Larsen, hvis vi legger bort de verste hevntankene,
så er Mc Williams kanskje inne på noe: «Mennesker er sosiale
skapninger, ikke først og fremst politiske. I lengden vil mennesker
som føler tilhørighet og identitet til en flokk, reagere med sinne
og avsky over andre som på ulike vis forteller dem at de ikke er
like verdifulle som andre. (s.66)
Larsen
synes å mene at populistene, både
på høyre og venstresiden,
glemmer det overordnede og viktige, og
at de isteden er mer knyttet til spørsmål som angår identitet og
tilhørighet. Tilhørighet og identitet er et kulturelt spørsmål og
har lite med politikk å gjøre, i følge Larsen. Når populistene
lar slike kulturelle impulser, som i sin natur handler mest om
følelser og behovet for å tilhøre en flokk, så ender de opp med å
støtte autoritære/totalitære ledere som spiller på deres
sentimentale og nostalgiske strenger for alt det er verdt.
Fremmedgjorte mennesker
som ikke forstår helheten og hva som overordnet sett egentlig er til
det beste for dem, har en skremmende tendens til å knytte seg til
autoritære ledere, autoritære ledere med demagogiske trekk slik
som: «.. et sterkt ego (narsissisme) som overstyrer egen usikkerhet,
mangel på impulskontroll, et aggressivt og kynisk menneskesyn,
rigiditet, forestillinger om å utvise kontant tøffhet,
antiintellektualisme, konspiratoriske ideer, hang til sterotypier og
utdefinering av grupper, samt intoleranse og generelle forakt for
nyanser.» (s. 83)
Larsen
konkluderer med å si at: «Identitetspolitikk er ikke bare
illeberalt og historieløst fenomen, men også svært konfronterende
og polariserende.»(s.98)
Altså...
her er det mye å gripe fatt i!
Men jeg går videre..
Årsaker.
Dragning
mot det autoritære.
Larsen
tar en nærmere titt på hvordan det kan ha seg at folk blir dratt
mot det autoritære. Vi er inne på årsaker til at de rotløse
urokråkene tar sin plass i samfunnet og truer demokratiet. Larsen
skriver: «Gjennom historien har veldig mange mennesker under
spesielle omstendigheter gitt sin tilslutning til autoritære og
rasistiske ideer.» (s.86) Vi lever altså i dag under spesielle
omstendigheter.
Larsen
sier litt om disse spesielle omstendighetene innledningsvis i sin
bok: «Europa og USA har endret seg dramatisk det siste tiåret eller
der omkring. (...) Vi er utsatt for kanonader av informasjon, uten
filter, via nye teknologier. Folk har fått nye fellesskap og nye
arbeidsmarkeder. Innvandringen har gjort oss flerkulturelle. Tillit
mellom mennesker er ikke lenger noe nasjonalstaten og politikerne
«enkelt» kan fikse ved å sørge for velferd og sikkerhet.
Mennesker har fått andre ting å tenke på enn grunnleggende behov.
De etablerte styringspartiene er mange steder i oppløsning. De store
sosialdemokratiske folkepartiene er bare en skygge av seg selv.»
(s.12)
Svært
så spesielle omstendigheter kan man vel si, så spesielle at det
kanskje kunne være lov å antyde at slike omstendigheter i seg selv
kan være årsak til reaksjoner. For noen er alle disse dramatiske
endringene, særlig den digitale revolusjonen, mer enn en god nok
grunn til å reagere som borger i et samfunn. Hvis man reagerer er
man imidlertid i Larsens verden, radikal: «Ulike radikale
grupperinger ser nytteverdien av et urolig landskap (i endring).
Krise er som skapt for demagoger og kaosryttere.» (s.12) Hvis man
som borger i et demokrati reagerer på endringer man har hatt liten
eller ingen medbestemmelse i forhold til, så er man altså radikal.
For
Larsen blir det derfor ikke interessant å se på årsakene til
endringene og å vurdere kanskje gjøre noe med de – snu på mynta
så å si ved å fokusere på årsaken til at ting endrer seg og ikke
bare på
endringene
i seg selv
og
hvordan
folk reagerer på disse.
En
vanlig oppfatning synes faktisk å være at teknologiske endringer og
radig produksjonsutvikling er noe helt naturlig. Det er det som er
evolusjonen.7
Selv
vitenskapen hopper glatt over å
problematisere årsaker
til endringer,
også
de forholder seg til beskrivelser og til
hvordan
folk reagerer. Larsen gir oss noen eksempler:
«Noen
vitenskapsfolk mener at det skyldes sosiale og økonomiske forhold,
for eksempel dette at fattigdom og arbeidsløshet gir grobunn for
fremmedfiendtlighet og lengsel etter sterke ledere. Andre
igjen viser til at vi fra naturens side er jegere som beskytter vårt
terriotorium. Atter andre igjen, som Frankfurterskole filosofen
Thodor Adorno, mener at: «.. en viss andel av befolkningen har mer
eller mindre medfødte autoritære personlighetstrekk, og at disse
utgjør kjernen i autoritære bevegelser, mens resten av befolkningen
lar seg lede i ulike retninger når samfunnet polariseres.» (s. 86)
Larsen
støtter seg utvilsomt til den siste vitenskapelige forklaringen og
spør derfor videre: «Når er det mennesker lar seg lede til å
følge tyranner eller til og med begå grusomme handlinger? Hvor er
vippepunktet?» (s.86) Larsen
viser til Civita filosofen Lars Fr. Svendsen som hevder at: «Det
onde utspiller seg der menneskelige bånd blir oppløst, der konkrete
relasjoner forvitrer til fordel for abstrakte identifikasjoner av
andre som kun medlemmer av en gitt gruppe eller lignende. For
å bruke et bibelsk bilde (Matteus 25: 31-33): Når vi deler verden
inn i sauer og geiter, de gode og de onde har sauene – de
selvoppnevnte gode – en tendens til å utsette geitene for de mest
forferdelige ting.» (s.87)
De
som reagerer på endringene er ikke bare radikale, de er onde også.
Under
deloverskriften: «Til ungdommen», sier Larsen at skolen må ta en
del av skylda. Skolen har aldri lært ungdommen at generasjonen som
gikk foran dem levde i en helt annen virkelighet. De har aldri lært
at «Demokratiene måtte kjempe med nebb og klør mot totalitære
ideer og eksistensielle trusler.» (s.89) Isteden har vi, som gode
liberale demokrater: «... langt på vei akseptert at autoritære
ideer som en kuriositet, som noe fargerikt og naivt.» (s.89)
Kunnskapen ungdommen får på skolen angående demokrati har
begrenset seg til en forståelse av at flertallet bestemmer. Dermed
ikke til å undre seg over at at de autoritære i dag kan få stort
spillerom, folk forstår ikke farene som lurer. Folk forstår ikke at
menneskeheten også består av mennesker med grunnleggende
fascistiske egenskaper og som vil benytte enhver anledning til å
ødelegge systemet, spre løgner, skape kaos – alt for å få makt
og dermed ta fra sine medmennesker friheten.
Pilene
peker oppover.
Det
blir ofte sagt at demokratiet ikke er perfekt, men det er det beste
vi har. I denne sammenheng hører vi også ofte påstanden, også fra
Larsen, om at: «..folk flest har, om vi ser stort på det, knapt
hatt det bedre enn i dag. Verden har forandret seg til det bedre de
siste to århundrende, og forbedringene bare fortsetter. World
Economic Forums tall viser det samme: Enten det gjelder fattigdom,
helse eller utdanning – pilen peker oppover.» (s.112) Folket
sulter ikke, vitenskapen utvikler medisiner som gjør at folk kan
leve lenge, snart kanskje helt inn i evigheten og folk får stadig
mer tilgang til utdanning. Nøyaktig hvorfor utdanning er så
interessant i dette bilde sier Larsen ikke noe om. Jeg antar han
mener skoleutdanningen er av et utpreget gode på tross av at den i
følge ham selv har sviktet fundamentalt i å opplyse ungdommen i hva
slags samfunn vi reelt sett lever i, og som i dag er kilden til hans
eget, aller største hodebry; Demokrati i trøbbel.
Orden
i kaoset
I
et forsøk på å skape orden i det kaotiske meningsmangfoldet, der
autoritære og høytropende skikkelser truer med å erstatte vårt
demokrati med diktatur, tar Larsen et skritt tilbake og forsøker å
se en helhet i det som utspiller seg. Til grunn for alle de sprikende
interessemotsetningene på ulike nivåer som utspiller seg i dagens
samfunn, er Larsen: «.. ganske overbevist om at den virkelige
motsetningen vi ser om dagen handler om at den gamle og den nye tiden
er på kollisjonskurs.» (s.71) «Konflikten foregår i grove trekk
mellom de som føler at majoriteten i nasjonen er under press og de
som mener at nasjonen ikke lenger eies av majoriteten. Der den ene
gruppen ser bakover i historien og vil tilbake til sånn det var før,
ser den andre gruppen fremover, mot en flerkulturell verden. Den ene
siden snakker om et nasjonalt fellesskap med felles verdier, plikter
og tradisjoner, mens den andre siden ser for seg en nasjon bestående
av individer og grupper med ulike verdier og krav på nye
rettigheter. De reaksjonære (de som ser seg tilbake) bygger sine
visjoner på et luftslott, på en fortid som innlysende nok ikke
kommer tilbake.» (s.79)
Jeg
antar Larsen her gjør et forsøk på å forstå populistene. De er
kanskje ikke nødvendigvis fascister, nazister, rasister og
antisemittistiske, men rett og slett nostalgikere. Fiendene av
demokratiet liker rett og slett ikke at samfunnet forandrer seg –
og det er selvsagt et stort problem når man tross alt lever i et
«demokrati som i sin essens er både endringsvillig og dynamisk.»
(s.18)
Larsen
avslutter sin bok med et paradoks som han, og mange med ham, åpenbart
finner interessant, dette at det parallelt med at folk aldri har hatt
det bedre så vokser også misnøyen. Mye vil ha mer-syndromet.
Faktum synes for Larsen å være at elendighet og diskriminering
minsker, men... dess mer folk får oppfylt av ønsker og behov, øker
forventningene. Mon tro, Larsen undrer, om det vi kanskje er vitne
til i dag, og som potensielt kan føre til demokratiets undergang, er
at folk aldri får nok. De krever og krever og dess mer man gir dem,
dess mer krever de. Den umettelige massen. Gi dem lillefingeren og de
vil svare med å ta hele hånden. Aldri fornøyde.
«Det
er neppe for drøyt å hevde at vi lever i misnøyens tid», sier
Larsen (s.113) For Larsen er det et paradoks dette: «.. at der så
mange har det bedre enn noensinne – i en rivende teknologisk
utvikling i en moderne verden – fortsetter gårsdagens ideer,
fordommer og løsninger å leve i beste velgående.» (s.113)
Løsninger
Larsen
vover seg utpå med forslag til løsninger: «De politiske partiene
må selge fremtidsrettede og optimistiske budskap, men de må også
ha løsninger som kan gjøre vondt.» (s.134)
Hva
med å jobbe mot å etablere politiske partier som ikke «selger sitt
budskap», men som lytter til sine velgere og oppriktig bestreber seg
på å gjøre som velgerne vil? Eller blir det en altfor idealistisk
forståelse av begrepet demokrati?
KONKLUSJON
Som
jeg sa innledningsvis ville jeg forsøke å rydde litt i sysakene.
Rydding måtte i alle fall til for min del for å få tak på hva
Larsen faktisk sier. Hva er et demokrati, slik Larsen forstår det?
Hva mener han er problemene? Og hva mener han er årsaken til
problemene?
Når
Larsen skal redegjøre for hva et demokrati er, kan vi lese mange
standardfraser. Vi har hørt de så lenge og så mange ganger at vi
rent har glemt å stille spørsmål om hva frasene egentlig betyr.
Det er mulig at Statsvitere synes dette er et klart språk.. Men dem
er det ikke veldig mange av og det må vel være høyst ønskelig at
begrepet demokrati, som faktisk i seg selv betyr folkestyre
demo(folke)krati(styre), forståes av alle.
Selv
tenker jeg at kanskje det aller viktigste vi bør forholde oss til
når det gjelder demokrati, er å innse at det er en styringsform, en
modell samfunnet vårt blir styrt i henhold til. Jeg er ikke sikker
på om Larsen forstår demokrati som et styringssystem. I alle fall
mener han at demokratiet er tilnærmet skreddersydd til den
menneskelige natur. Hvis demokratiet gjør feil, er det fordi
demokratiet er som mennesket; Man gjør feil. For ordens skyld; et
demokrati er ikke natur. Det er et system.
Maktfordelingsprinsippet
er kanskje en god ide, men elementer der kan utvilsomt ha godt av å
bli problematisert, slik som for eksempel dette at den tredje
maktinstansen (domstolen) ikke legitimerer seg for folk flest på en
forståelig måte, kanskje fordi de ikke vet hvordan? Se note 1. Når
det gjelder den lovgivende makten – det folkevalgte parlamentet –
finnes det åpenbart mange viktige grunner til å spørre i hvor stor
grad folket faktisk har reell medbestemmelse. Ikke minst i henhold
til det Larsen selv skriver om at politikerne i fremtiden må bli
flinkere til å «selge sine budskap». Hvor henter politikerne sine
budskap fra? Åpenbart ikke fra folket, fordi hvis det var slik så
ville det ikke være en politikk som måtte selges. (til de
høystbydende?) Jeg vil komme nærmere inn på dette mot slutten.
Jeg
har nevnt noen fundamentale spørsmål som kan stilles ved
maktfordelingsprinsippet. Når det gjelder idealer som fri presse,
fordeling av goder, vern av mindretall, vern mot korrupsjon og
nepotisme osv, så er det gode idealer, og vi har fått til en del
bra nettopp takket være styringsformen. Likefullt er det klinkende
klart at forskjeller og urettferdighet stadig eksisterer, at noen er
(adskillig) mer privilegert enn andre og at noen har (adskillig) mer
tilgang til maktkorridorer enn andre. Styringsformen vi har synes
ikke i stand til å ta et oppgjør med dette. Den synes faktisk kun å
være i stand til å holde motsetningene i balanse. Men av og til
utfordres denne balansegangen – og det er det Larsen sikter til når
han sier at demokratiet er i trøbbel.
Mange
eldre i Norge, de som ble født under og rundt 2. Verdenskrig
og opplevde oljeeventyret, har vokst opp med at Larsens
forståelse av demokratiet fungerer. Men den fungerer ikke like bra
lenger. Demokratiet (vårt styringssystem) er i trøbbel. Hva er
problemet? Larsen mener klart at demokratiet trues uten i fra. Der
finnes fiender av demokratiet som ikke vil ta fem flate øre for å
«.. kjøre knallharde kampanjer mot institusjonene, gjerne med det
mål å forsterke den mistilliten som måtte være der fra før.
Taktikken går ut på å oversvømme nettet med desinformasjon og
rene løgner. Jo mer, dess bedre. Alt som kan skape kaos er
velkomment.» Motivet er altså å ødelegge systemet som lenge har
fungert for mange, dog ikke riktig så mange i dag.
Hvis
vi forutsetter at disse fiendene eksisterer og at de har som mål å
knuse bestående styringsmodell, så lurer vi videre på hvem disse
fiendene er og hvor kommer de fra?
I
hovedsak kalles de populister og er å finne på partienes
ytterfløyer. Det er mennesker som er lette å lede og derfor lett
bytte for de autoritære narsisistene som lusker der ute. Larsen selv
spør: «Når er det mennesker lar seg lede til å følge tyranner
eller til og med begå grusomme handlinger? Hvor er vippepunktet?»
Svaret han gir er svært
forstemmende. Larsen viser til Civita filosofen Lars Fr. Svendsen som
i en kronikk i
Aftenposten hevder at:
«Det onde utspiller seg der menneskelige bånd blir oppløst, der
konkrete relasjoner forvitrer til fordel for abstrakte
identifikasjoner av andre som kun medlemmer av en gitt gruppe eller
lignende. For å bruke et bibelsk bilde (Matteus 25: 31-33):
Når vi deler verden inn i sauer og geiter, de gode og de onde har
sauene – de selvoppnevnte gode – en tendens til å utsette
geitene for de mest forferdelige ting.»
I
et samfunn som undergår endringer vil mange erfare at menneskelige
bånd blir oppløst og
konkrete relasjoner
forvitrer. Denne
erfaringen utløser ondskap. Den
onde fienden er etablert.
Jeg
har lest Svendsens bok «Ondskapens filosofi»
(2001), og der legger han seg på en såkalt industriell
årsaksforklaring. Det betyr at man
forstår det dithen at ondskap
springer ut fra «å følge ordre, man
gjør det man får
beskjed om» eller dette at man av og til må gjøre det onde for å
oppnå det gode. Begge
deler er knyttet til systemer. Den første er preget av bevisstløs
flokkmentalitet som gjør
hva andre forteller dem at de skal gjøre. Den
andre er den autoritære utopisten som tenker at bare ting var
sånn og sånn så
vil alt bli bra,og de
som ikke er enige må
skygge banen (en kule i
hue f.eks.) – omtrent slik Larsen definerer drivkreftene for en
autoritær utopist.
Det
interessante med Svendsen sitatet som Larsen trekker frem, dog jeg
tror ikke
Larsen forstår sitatet på samme måte som meg, er at Svendsen har
beveget seg mot det jeg kaller en Jung-inspirert forståelse av
ondskap. Han går altså dypere og forsøker å forklare hvordan folk
blir flokkdyr og/eller autoritær utopist: Når
bånd løses opp og nære relasjoner forvitrer utløses ondskap. Det
Svendsen her kommer inn på er, altså slik jeg forstår det, i
nærheten av det Carl Gustav Jung sier om ondskap; dette at ondskap
springer ut av lav persepsjon. Persepsjon handler om evnen til å ta
inn over seg realiteter. Jung selv
snakker om utviklingen av sjelslivet og diskuterer flere ulike
nivåer av bevissthet. Han snakker en god del om utviklingen av barns
sjelsliv. Jeg skal ikke gå nærmere inn på det nå.
Poenget her er at et individ, eller ett kollektiv, kan bli
utsatt for ulike påkjenninger som sjelen liker svært dårlig. I vår
sammenheng handler påkjenningen om at når styringsmodellen
skaper et samfunn der gamle bånd brytes og forvitrer, skapes kaos i
sjelen, persepsjonen blir lav og
ondskap kan utløses.
Larsen
synes klart å mene at populistene har nettopp en slik sjel som liker
dårlig de store endringene vårt samfunn undergår i dag. De takler
endringene dårlig og som resultat sprer ondskapen seg. Alle andre,
som også blir utsatt for de samme endringene som blant annet
innebærer forvitring av relasjoner, takler det på en helt annen
måte. De forblir gode og arbeider for det gode slik som for eksempel
å sørge for at demokratiet selv ikke forvitrer.
Særlig
to ting her som er verdt å gå veldig mye dypere inn i. Det ene er
Larsens inndeling av menneskeheten i to; de som takler endring og er
gode, og de som ikke takler endring og er onde. Han gjør selv
nøyaktig det han kritiserer autoritære utopister for å gjøre,
nemlig å sette seg til dommer over det objektivt gode og det
objektivt onde. (Se side 3)
Det
andre å se nærmere på, er det som gir lav persepsjon, i dette
tilfellet omfattende endringer som vårt samfunn undergår. La meg
indikere en problemstilling: 'Hvis en mor gjør noe som skader sjelen
til sitt barn, er det barnet som bør tilpasse seg eller bør moren
snarest endre sin atferd?'
Mener
jeg at det er demokratiet, vår styringsform, som er problemet?
Vel, nei – ikke akkurat, i alle fall ikke i første omgang. Det jeg
har problemer med er oppfatningen ulike folk har om hva politikk
faktisk er (Larsen er ikke alene om å være uklar på dette
punktet!). Jeg har også store problemer med demokratiets premisser.
Intet samfunnssystem kan fungere uten noen grunnleggende sannheter i
bånn. Et demokrati er ikke et anarki der alle kan mene og gjøre
akkurat hva de vil hele tiden. Tvert om. Et demokrati legger klare
føringer på vi skal mene og gjøre. Hvilke føringer legger så
vårt styringssystem på oss?
For
å ta det første først; Så vidt jeg kan forstå Larsen så mener
han egentlig at populister er
idioter som ikke har peiling på politikk. Hva mener egentlig Larsen
med begrepet politikk? Han slår fast at «Mennesker er sosiale
skapninger, ikke først og fremst politiske. Mange mennesker lar seg
styre av følelser og er mest opptatt av spørsmål som angår
identitet og tilhørighet. Tilhørighet og identitet er et kulturelle
spørsmål og har lite med politikk å gjøre, i følge Larsen. Når
populistene lar slike kulturelle impulser, som i sin natur handler
mest om følelser og behovet for å tilhøre en flokk, så ender de
opp med å støtte autoritære/totalitære ledere som spiller på
deres sentimentale og nostalgiske strenger for alt det er verdt.
Også
bemerkelsesverdig når historiker Larsen får seg til å skrive:
«Identitetspolitikk er ikke bare illeberalt og historieløst
fenomen, men også svært konfronterende og polariserende.» Mye kan
sies om identitetspolitikk, enig i det, men å kalle det
historieløst..?8
Jeg trodde all politikk, til all tid, har handlet om identitet..? Å
beskytte seg og sine rettigheter? Med innføringen av
parlamentarismen ble sågar denne politikken formalisert. Er Larsen i
mot parlamentarismen? Finner han parlamentarismen i bunn og grunn
illiberal og polariserende? Eller er det greit at noen identifiserer
seg som arbeider? Som kvinne? Hvor går grensen? Hvilke, mener
Larsen, er gyldige identiteter å vie politikk til?
Han
mener vel noe sånt som at politikk handler om å skape økonomisk
vekst slik at mangfoldet kan blomstre som resultat. Man må fokusere
på økonomisk vekst, så vil alt det andre komme av seg selv.
Politikk er å legge til rette for gode markedsliberale løsninger.
Produksjonsutvikling, økonomisk vekst, fremskritt og endringer synes
å være halleluja-ordene for Larsen. Politikk handler om å legge
til rette for gode produksjonsforhold. Produksjonsutvikling, og i den
sammenheng teknologisk vekst, er essensen. Selv parlamentarismen er
tullete, men blir antagelig regnet for et nødvendig onde.
Forstyrrelser og kaos man må regne med. Demokrati er som mennesket
selv; rotete, og i disse dager går det helt over styr. Ikke så
rart, vi lever i en tid som undergår store endringer. Dette er ikke
tiden for å syte, klage og kreve stadig mer! Hvem er det som krever
hva av hvem?9
Det
fører meg over til mitt andre problemområde; hvilke føringer
legger vårt styringssystem på oss? Vel,
det er faktisk ikke så langt unna det område Larsen definerer som
politikk. Vi skal være samfunnsgagnlige mennesker i henhold til det
industrisamfunnet vi lever i. Industrisamfunnet vektlegger produksjon
og økonomisk vekst. Endringene vi undergår i dag kan oppfattes som
en videreutvikling av dette industrielle
kapital/teknologiske
samfunnet – en utvikling i kvantesprang! Du har vær så god å
tilpasse deg.
Endring
Larsens
forståelse av endring er viktig å problematisere: 'Demokratiet er
dynamisk og endringsvillig. Det store skillet går mellom de som er
fleksible og dynamiske og de som er bakstreverske og treige.'
Larsen
har ingen begreper om hva en ny teknologisk utvikling betyr for et
samfunn. Han problematiserer overhode ikke hvilke drivkrefter som
ligger bak teknologisk utvikling og økonomisk vekst. Han har ingen
forståelse for begrepet fremmedgjøring. Han forstår ikke at det
som skjer i dag er en revolusjon, en type endringsskifte vi ikke ser
veldig ofte i historien, sist var for tre hundre år siden. Det
skifte var av materiell art og utviklingen gikk relativt sakte, i
alle fall i forhold til tempoet vi erfarer i dag. Revolusjonen vi ser
i dag går utrolig mye fortere! Og det er snakk om endringer som kan
ha det i seg å endre vårt eksistensgrunnlag fundamentalt. Vi
snakker fundamentale endringer i løpet av et titalls år, med
avgjørende betydning, ikke bare materielt men også mentalt.
Endringer som fort kan tenkes å ha enorme konsekvenser for
menneskers eksistensgrunnlag, for ikke å snakke om det
biologiske menneskets
fortsatte
eksistens – intet
mindre. Bakgrunnen/premissene for
disse endringene blir aldri snakket om. Enda mindre noe tema i
valgkamper.10
Og folk som protesterer blir til alt overmål stempla som idioter som
ikke har peiling på politikk. Slik jeg forstår det så er de i det
minste våkne for de enorme endringene vi faktisk står overfor. At
det er vanskelig å finne ord for å beskrive det nye, å slite med å
finne ord som beskriver bekymringen, usikkerheten og frykten de føler
på, er de sannelig ikke alene om!
Hele
verden, også Kina, undergår de samme endringene som det vi i vesten
gjør. Jeg antar at Kina har en styringsform som Larsen ville
definere som diktatur. Men hva har Larsen å si til at Kina i dag
stiller på lik linje med oss når det gjelder eksponentiell
teknologisk produksjonsutvikling
og økonomisk vekst?
Demokrati og diktatur får samme resultat.. Man
må da spørre seg; hvorfor er demokrati bedre enn diktatur?
Utviklingen og resultatet blir det samme uansett. Hvis utviklingen
blir den samme uansett, spiller det da noen rolle hvilke politikere
vi stemmer på?
Det
store uproblematiserte og ubesvarte spørsmålet i vårt demokrati
er hva en ny teknologisk revolusjon har å bety for oss mennesker.
Ja, det er for så vidt greit å hevde at menneskene i vesten aldri
har hatt det bedre. Vi har utvilsomt fått være med på mye morsomt:
reise til syden, kose oss med te i sofakroken isteden for å slite
med håndvask, å smake nye smaker, få et alternativ til Grieg og
hardingfele. Jeg tror bestemt at vitenskapen har vært fruktbar i
forhold til elementær hygiene. En rekke helt unødvendige sykdommer
forsvant. Jeg synes også det er helt fint med elektrisk lys,
transportmidler og radio. Jeg takker for eksempel ikke nei hvis
broren min har lyst til å gi meg en bil, og jeg har blitt velsignet
med en svært interessant studietid ved Historisk Institutt i Oslo.
Mye å lære der hvis man er nysgjerrig! Men det er mye med de
teknologiske og vitenskapelige nyvinningene jeg føler at jeg, og de
fleste andre, kunne klart oss fint uten. Har fremtidsentusiastene
noensinne stoppet opp og spurt seg selv: Nok er kanskje nok? Og da
ikke i den forstand at man må ta det med ro, la bakstreverne få tid
til å summe seg, men rett og slett om tiden er inne for å vektlegge
helt andre ting. Kanskje det vi forbinder med fremskritt, ikke lenger
handler om fremskritt i det
hele tatt? Demokratisk styringsform må gjerne bestå for min del,
dog gjerne justeres og
tydeliggjøres, men jeg
vil mene det er på høy tid å problematisere premissene
demokratiet hviler på.
NOTER:
1 En
stor takk til min gode venn Stig som utsatte hytteturen en dag for å
få lest igjennom denne teksten og å gi sine, som alltid, fine
tilbakemeldinger.
2
Grunnloven spesielt og øvrige lover generelt, er essensen. I Norge
er det ikke helt enkelt å fatte hvilken betydning den tredje
maktinstansen, den «dømmende makten» har for demokratiet. Derfor
blir da også omtalen av «den dømmende makten» som regel
begrenset til å omhandle, i disse dager i form av en regelrett
underholdningskrim-orientert journalistikk i mediene, rettssikkerhet
for alle: Havner du i konflikt skal du ha rett på å bli hørt før
du blir dømt til fengsel. Men hva har rettsaken til en mordmistenkt
med demokrati å gjøre? For å si det slik; intet samfunn i hele
den vide verden ville fungere særlig lenge hvis hvem som helst
kunne beskylde noen for mord, og dermed ville saken vært oppe og
avgjort. Så har da også den viktigste egenskapen til en leder, i
alle land og til alle tider, opp i gjennom historien vært å i det
minste vise folket at de er villige til å lytte til begge sider av
en sak før dom blir avsagt. Alle land har altså rettssystem, dog
hva som anses som lovbryteri divergerer. Synet på straffeutmålinger
divergerer også.
Uansett,
et rettssystem er universelt, og dermed ikke typisk for demokrati.
Hvilken betydning har så domstolene for demokratiet spesielt? Her i
vårt konforme Norge blir det vanskelig å finne eksempler. I USA
derimot er høyesterettsdommerne betydelig mer sentrale i den
politiske debatten. Utvelgelsen av høyesterettsdommere er en stor
greie for sittende presidenter fordi de ønsker seg selvfølgelig
dommere med samme politiske ideologiske utsyn som seg selv. Således
kan man da også definere den politiske ideologien hos amerikanske
høyesterettsdommere. Etter dommer Scalias dødsfall i 2016 hadde
USAs høyesterett åtte dommere – fire liberale (demokrater) og
fire konservative (republikanere). En president som for eksempel
forfekter strengere abortlov og rett til å bære våpen (en typisk
republikaner) vil selvfølgelig ønske seg høyesterettsdommere som
vil arbeide for at abort i alle fall ikke skal tillates før uke
tolv (for mange, helst ikke i det hele tatt) samt at skoleskytinger
bør få minst mulig påvirkning på folks rett til å bære våpen,
og da altså ikke en dommer som vil fremme menneskesynet som sier at
intet foster har rett på livet før det er reelt levedyktig samt
bruke skoleskytingene for alt det er verdt for å innføre strengere
våpenkontroll. Men som sagt, i Norge er ikke disse grunnleggende
motsetningene så store. Slike grunnleggende konflikter blir løst
parlamentarisk. Dog det gikk heftig for seg i abortsaken på
80-tallet. (Nessa/Knudsen som ble arrestert). Men, det sentrale
såkalte demokratiske poenget med 'den dømmende makt' er at hvis nå
det parlamentariske systemet ikke skulle klare å løse slike
grunnleggende konflikter, så har vi en grunnleggende siste-instans
å gå til som kan gi oss endelige løsninger. I Norge hviler
høyesterett i bakgrunnen som en type garanti. Når Høyesterett
taes hyppig i bruk, vet vi at demokratiet er i problemer – den
grunnleggende parlamentariske samtalen mellom ulike politiske
partier fungerer ikke lenger. Den såkalte sentrumsnære politikken
har blitt oppløst og ytterpunktene har begynt å gjøre seg
gjeldende, hvilket i sin tur er ensbetydende med at konflikter
eskalerer.
3Foruten
å utvise en bemerkelsesverdig svak vilje til å «gå i seg selv»,
kan jo saker som Irak, Ukraina, Libya, Snowdon, Assange og
bankvesenet nevnes. Alt sammen saker bare de siste årene, tunge
saker som stadig forblir uavklarte – og således stadig suspekte.
4Jeg
har lest og hørt denne påstanden ofte og fra alle kanter – fra
folk som faktisk mener det, til folk som Larsen, som mener at en
slik påstand er det mest uhyrlige de har hørt. Det jeg imidlertid
har til gode å lese og å høre om, er at disse samme folka sier
noe om hva den grunnleggende systemkritikken faktisk går ut på! En
slik redegjørelse må vi jo først kunne forvente fra kritikerne,
men det enste jeg hører noe om i media er klassisk
kapitalisme-kritikk, med et stadig sterkere anslag av argumenter
tilpasset det nye world wide web samfunnet. Det blir svært
vanskelig å forstå hva de faktisk mener med system-kritikk, jeg
forstår det ikke.. Og da begynner jo selvfølgelig folk å
spekulere..
5Min
tilføying.
6Pussig
analyse dette at å ta i bruk stemmeseddel hvis man føler
seg fullstendig overkjørt blir oppfattet som hevngjerrig og
simpelt. Og om ikke hevngjerrig og simpelt så reagere med sinne og
avsky. Skal folket få kjeft for at de bruker stemmeseddelen også
nå da?
7Det
er mange i disse dager som er glad i å fortelle oss at det er
teknologien som driver
samfunnet fremover. Det at teknologien får stadig mer dominans i
vårt samfunn og at ny teknologi kommer til i et stadig mer
akselererende tempo er for mange det mest naturlige som kan skje
oss. Tanken
hos mange er sågar at teknologisk
fremskritt, enten
de går hurtig eller sakte,
er
selve
evolusjonen – en ‘force of nature’ det er meningsløst å
motarbeide.
8Dette
er ikke første gang i boken Larsen utviser en merkelig
historieforståelse. For Larsen begynte for eksempel fenomenet
nasjonalisme i mellomkrigstiden... Se side 38 og 39
9
Det
politiske spillet Larsen legger opp til har vi sett før, og ikke
bare det: innholdet
i motsetningene er også det samme. Vi snakker om gammel,
sur vin på gamle flasker, som
Larsen selv i høyeste grad er med på å fylle. For meg er det med
andre ord umulig å se på hvilken måte Larsen selv er nytenkende,
og tenker at han bør tenke grundig igjennom sine egne ord når han
sier at: «gårsdagens ideer fortsetter, gamle fordommer og
løsninger lever i beste velgående».
10Og
apropos viktige saker; Larsen nevner ikke med ett ord, og enda
mindre problematiserer, de to desidert viktigste sakene som angår
oss i dag, nemlig Kunstig Intelligens og Klima/miljø. Jeg er veldig
enig med Yuval Noah Harari når han på et tv-intervju nylig sa at
'politikere som ikke snakker i dybden om disse tingene, er ikke
veldig mye verdt å høre på i disse dager'.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar