søndag 16. august 2015

Schooling the world


If you wanted to change a culture in a single generation, how would you do it?
You would change the way it educates its children.



2 kommentarer:

  1. Én forståelse av hulelignelsen, er at den handler om representasjon: at det er forskjell på modellen og det som blir modellert, at det er forskjell på det som bildet og det som blir avbildet.

    Kan du å tegne?

    Legger ved en link som _ikke_ handler om tegne, mistenker at du vil like den:
    http://thelastpsychiatrist.com/2011/10/how_to_draw_not_about_how_to_d.html

    SvarSlett
  2. Ja, utrolig bra! Takk skal du ha! Tegner ikke selv, men ser klart poenget. Fristende å prøve! Også en interessant og tankevekkende overføring til hvordan mange behandler ord. Jeg får mange tanker i hodet. Blant annet om ord som (alt for) ofte fremstår som forenklede og naive symboler. Men hva vil det si «å se» virkeligheten? Det hele bunner jo i kompliserte spørsmål som: Hva er sant? Hva er virkelig?

    Kanskje løsningen er å skape et samfunn som ikke er så komplisert at folk flest ikke forstår hva som foregår i globaliseringens navn.. sammen med en skole som gir oss muligheten til å utvikle vår evne til persepsjon? Gudene skal vite at persepsjon er viktig. Jeg er sågar enig med Carl Gustav Jung som sa noe sånt som at svakt utviklet persepsjon er årsak til all ondskap.

    JA til direkte demokrati! :-)

    Ps, til evnt. andre lesere; kommentarene her skulle egentlig vært plassert under artikkelen over: «Platons hulelignelse».

    SvarSlett